Per-Willy Amundsen (FrP): Hva var formålet med å gjennomføre høring i november 2022, når regjeringen allerede i august 2022 besluttet å oppjustere bøtesatsene i forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker, og hva er begrunnelsen for at siste avsnitt i punkt 2 i utkastet til høringsnotat er strøket fra punkt 2 i det endelige høringsnotatet i saken?
Begrunnelse
Det vises til regjeringens kraftige økning av bøtesatsene i trafikksaker som avgjøres etter forskrift om forenklet forelegg. Det vises videre til Debatten på NRK den 14.02.23 hvor den kraftige økningen av bøtesatsene var tema.
Regjeringen gjennomførte denne kraftige økningen av bøtesatsene til tross for motstand mot den foreslåtte økningen fra de fleste hold. Herunder har Politidirektoratet, Utrykningspolitiet, Advokatforeningen og Trygg Trafikk uttrykt seg negativt til en så kraftig økning i bøtesatsene som den regjeringen nå har gjennomført.
I e-post fra justis- og beredskapsdepartementet til samferdselsdepartementet den 20. oktober 2022 fremgår det at regjeringen i augustkonferansen for 2023-budsjettet besluttet å oppjustere bøtesatsene i forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker. Høringsbrevet fra samferdselsdepartementet er datert 8. november 2022, og høringsfristen i saken var 20. desember 2022. Høringen i saken ble altså gjennomført flere måneder etter at den kraftige oppjusteringen av bøtesatsene ble besluttet.
Det vises avslutningsvis til siste avsnitt i utkastet til høringsnotat, som i sin helhet er strøket fra det endelige høringsnotatet i saken. Avsnittet lyder:
«Erfaringene fra kontrolletatene viser at hastigheten på norske veier går ned. Fartsmålinger gjennomført av Statens vegvesen viser at andelen som overholdt fartsgrensene økte med 16,5 prosentpoeng fra 2006 til 2019. Politiet oppgir i tilstandsanalysen at det likevel vil være krevende å nå målet i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2018-2021 om at 70 % av kjøretøyene skal overholde fartsgrensene innen 2022. I 2019 overholdt 62,1 % av trafikantene fartsgrensen. For å redusere antallet trafikkulykker og omfanget av den enkelte ulykke må etterlevelsen av fartsgrensene på norske veier bli bedre.»