Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1433 (2022-2023)
Innlevert: 16.02.2023
Sendt: 20.02.2023
Rette vedkommende: Justis- og beredskapsministeren
Besvart: 01.03.2023 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Som et resultat av at rusreformen ikke ble vedtatt, og høyesteretts gjennomgang av praksis, er det nå kun personer politiet vurderer at ikke har et rusproblem som kan pålegges oppmøte.
Mener statsråden politiet har kompetanse til å avgjøre om noen har et rusproblem gjennom en kort samtale, og vil hun se på forslag som kan sikre at de som faktisk har rusproblem er de som får hjelp av enhetene?

Begrunnelse

Vi ser en manglende sammenheng mellom intensjonen i helse og omsorgstjenestelovens § 3-9 og påtalemyndighetens tolkning av riksadvokatens retningslinjer for politiets praksis i møte med rusavhengige, gitt i brev av 13.05.22.
SV med flere ønsket en rusreform hvor det sentrale var å gå fra straff til hjelp for de som ble tatt for besittelse av mindre mengder narkotika. I forslaget skulle politiet kunne pålegge de som ble tatt med narkotika til egen bruk å møte hos en rådgivende enhet. Denne enheten skulle orientere om skadevirkning, tilby kartlegging og oppfølging og ikke minst helsehjelp. Reformen ble stoppet i Stortinget av blant annet AP. AP mente det var viktig å lage et skille mellom mennesker med rusavhengighet og andre såkalte rekreasjonelle brukere. Dette har vist seg å være vanskelig å forholde seg til for påtalemyndighet og politi.
Påtalemyndigheten i Trøndelag sier følgende: Vi kan skrive påtaleunnlatelse med vilkår om oppmøte til kommunens rusenhet dersom ungdommen ikke har et rusproblem. Dersom han/hun har et rusproblem, har Høyesterett sagt at han/hun ikke skal straffes, og da blir det påtaleavgjørelse uten vilkår eller henleggelse. Tanken er at ungdommer med rusproblem ikke skal straffes og at de skal fanges opp av andre enn politiet. En eventuell rusavhengighet må avklares i et kort politiavhør med ungdommen.
Resultatet av dette er at de rådgivende enhetene får oversendt svært få saker fra påtalemyndigheten.
Konklusjonen så langt er at mellomløsningen man endte opp med, da AP m. fler sørget for å stanse rusreformen ikke fungerer og i praksis fører til at færre får hjelp fordi man insisterer på å lage et skille mellom “rusavhengige” og “rekreasjonelle brukere”. Vi har brukt 100 millioner på rådgivende enheter som ikke fungerer etter intensjonen og vi har et politi som har fått oppgaver de ikke har kompetanse til å løse. Forsøket på å forbeholde straff for narkotikarelaterte forbrytelser til de som ikke har et rusproblem fremstår både juridisk absurd og praktisk umulig å gjennomføre. Det er avgjørende at det nå ryddes opp.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: De tre avgjørelser avsagt av Høyesterett den 8. april 2022 får betydning både for straffeutmåling, vurderingen av forholdsmessighet ved bruk av tvangsmidler og anmeldelsespraksis for rusavhengige. Riksadvokaten har for å sikre etterlevelse av Høyesteretts avgjørelser fastsatt retningslinjer for saker om rusavhengiges befatning med mindre mengder narkotika til egen bruk. Riksadvokatembetet og Politidirektoratet samarbeider om å implementere praksisendringene i politi- og påtalemyndighet. Jeg har tillit til at de vurderer nødvendig opplæring og formidling av regler og praksis.
Regjeringen vil at bruk og befatning med mindre mengder narkotika til egen bruk fortsatt skal være straffbart, men rusavhengige skal bli møtt med hjelp og oppfølging. Vi jobber med å gjennomføre en helhetlig forebyggings- og behandlingsreform for rusfeltet. Målsettingen er å gi bedre kvalitet i behandlingen og oppfølgingen av mennesker med rusproblemer. Arbeidet vil forankres i en stortingsmelding. Behovet for lovendringer på ulike områder vil vurderes som ledd i reformen.
Regjeringen vil følge med på hvordan de rådgivende enhetene arbeider, og om det er behov for ytterligere føringer og veiledere. Ett av flere spørsmål som vil vurderes, er om de rådgivende enhetene også skal kunne arbeide med saker som ikke er initiert av politiet i straffesakssporet. Målet er ikke å straffe de som sliter med rusavhengighet, men å tilby egnet hjelp.
Forebygging av rusmiddelbruk er et ansvar som deles av flere sektorer, og som krever en tverrsektoriell, koordinert og kunnskapsbasert innsats. Regjeringen vil derfor etablere et tverrsektorielt rusforebyggende arbeid der en rekke etater inngår.