Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Hva er det juridiske grunnlaget for å avholde en folkehøring i kun to av Kristiansands bydeler mot kommunens øverste folkevalgte organs vilje og hvordan vurderer statsråden at hensynet til lokaldemokrati ivaretas i denne prosessen?
Begrunnelse
I går stemte Kristiansand bystyre på nytt over hvorvidt det skal avholdes folkeavstemning om deling av kommunen. Et stort flertall stemte mot folkeavstemning, og bystyret sendte samtidig en klar beskjed til regjeringen om at de ønsker at alle planer om å dele kommunen blir stanset.
Av Hurdalsplattformen fremgår det at kommuner som er slått sammen med tvang kan deles når de selv ber om det. Men bystyret stemte altså nei til deling i 2021, og nå på nytt i 2023. Likevel har regjeringen besluttet å aktivt overstyre lokaldemokratiet og opprettholde delingsprosessen.
Regjeringen har tidligere sagt at de ønsker en innbyggerhøring om deling. Til Fædrelandsvennen uttaler kommunalministeren at innbyggerne i Søgne og Songdalen skal bli hørt, til tross for vedtaket i Kristiansand bystyre. Innbyggerne i bydelene Søgne og Songdalen står for rundt 15 % av kommunens innbyggere.
Statsforvalteren fikk i oppgave av regjeringen å utrede en deling av Kristiansand. Av den går det frem at en deling vil koste mellom kr. 250-400 millioner. Det fremgår også at utviklingsprosjekter i kommunen vil måtte bli satt på vent, fare for dårligere tjenestetilbud for kommunens innbyggere, kompetansetap og rekrutteringsutfordringer, slitasje av ansatte, risiko for kommunens kritiske tjenesteleveranser, fare for reduksjon av tilbud for tjenester til de mest sårbare barn og ungdom mv. En deling vil altså få store konsekvenser for alle kommunens innbyggere. Likevel fortsetter kommunalministeren å uttale at det kun er innbyggerne i gamle Søgne og Songdalen som skal høres.