Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1457 (2022-2023) Innlevert: 22.02.2023 Sendt: 22.02.2023 Besvart: 27.02.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna
Roy Steffensen (FrP): Oppkjøring til bil og moped er viktig for at ungdom i distriktene skal kunne komme seg fram på en enkel måte. I dag er deler av opplæringen, som sikkerhetskurs, unntatt fra fraværsgrensen, men så lenge deler av kjøreopplæringen og teoriprøven regnes som fravær fra videregående opplæring skaper dette problemer for mange unge.Vil statsråden ta initiativ til at også oppkjøring vil unntas fra fraværsgrensen?
Tonje Brenna: Trafikkopplæring som ikke er en del av opplæringen i fag, bør i størst mulig grad tas utenfor vanlig skoletid. Det kan likevel være vanskelig å gjennomføre hele trafikkopplæringen på fritiden. For å legge bedre til rette for elever som ønsker førerkort, teller derfor ikke fravær som skyldes bestemte deler av den obligatoriske trafikkopplæringen til førerkort klasse B, på fraværsgrensen. Dette gjelder 4 timer obligatorisk sikkerhetskurs på bane (trinn 3) og 9 timer av sikkerhetskurs på veg (del 2 og 3 av trinn 4). Rimelig reisetid til og fra trafikkopplæringen vil heller ikke telle på fraværsgrensen. I regjeringens politiske plattform står det at regjeringen vil forbedre dagens fraværsreglement slik at det blir mindre rigid og byråkratisk. Utdanningsdirektoratet er derfor bedt om å utrede mulige endringer i reglene. Direktoratet er blant annet bedt om å vurdere behovet for at en større del av trafikkopplæringen for klasse B skal kunne regnes som dokumentert fravær som ikke vil telle på fraværsgrensen. Jeg vil vurdere fraværsreglene og behovet for unntak for ulike deler av trafikkopplæringen når direktoratet har oversendt sin vurdering av disse spørsmålene.