Skriftlig spørsmål fra Hans Andreas Limi (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:1474 (2022-2023)
Innlevert: 23.02.2023
Sendt: 23.02.2023
Besvart: 02.03.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Hans Andreas Limi (FrP)

Spørsmål

Hans Andreas Limi (FrP): Det er flere saker mellom kommuner og skatteetaten som gjelder regelverk og forståelse av hvordan mva kompensasjon skal behandles for kommunalt-/spillemiddelfinansierte, offentlige svømmehaller hvor det også er åpnet adgang for publikums bruk mot betaling («kommersiell virksomhet»).
Vil statsråden klargjøre reglene, også basert på Finansdepartementets uttalelse fra desember 2020, og bidra til at svømmehaller av økonomiske grunner ikke må utestenge alle andre grupper enn de som faller inn under de lovpålagte oppgavene?

Begrunnelse

Det pågår for tiden flere saker mellom kommuner og skatteetaten om regelverk og forståelse av hvordan momskompensasjon skal behandles for kommunalt-/spillemiddelfinansierte, offentlige svømmehaller hvor det også er åpnet adgang for publikums bruk mot betaling («kommersiell virksomhet»).
Et konkret eksempel er Ringeriksbadet IKS, som etter klagesak på skattekrav for perioden 2013-2017 i 2018 og klargjøring fra Finansdepartementet i uttalelse fra desember 2020, i 2021 fikk tilbakebetalt mva-beløpet med tillegg av renter, dekket fulle saksomkostninger og i tillegg tilkjent erstatning fordi skattekontoret hadde en uaktsom, uriktig rettsforståelse. Skattekontoret gjenopptar nå (2022) denne saken - til tross for avgjørelsen i klagesak vist til foran, og vil på ny etterberegne skatt tilbake til 2013, noe Ringeriksbadet IKS bestrider at det er lovhjemmel for.
Det er behov for klarere regler på området og det er behov for klare politiske signaler om hvordan regelverket skal forstås, ikke minst også om det er riktig at den lille andelen betalt bruk er «økonomisk virksomhet» i statsstøttereglene iht. EØS-avtalens forstand.
For slike svømmehaller vil en løsning med å kun holde åpent for skolesvømming og andre lovpålagte oppgaver sikre rett til full mva-kompensasjon. I tillegg til at dette er dårlig samfunnsøkonomi og ressursutnyttelse vil dette medføre at en rekke brukergrupper med særskilte behov vil miste sine sårt tiltrengte tilbud.
Ordinære kommunale svømmehaller (ikke badeland o.l.) i Norge driver ikke en økonomisk virksomhet og følgelig skal de ha full merverdiavgiftkompensasjon. Det gis full merverdiavgiftskompensasjon for lovpålagte oppgaver som skolesvømming, men all annen virksomhet gir ikke rett til merverdiavgiftkompensasjon etter skatteetatens tolkning.
Svømmehaller er anlegg som har en enorm kostbar drift og vedlikehold. Her benyttes restkapasitet til at andre brukergrupper betaler inngangsbillett for å benytte anlegget. Dette anses tydeligvis fortsatt som kommersiell virksomhet av skattemyndighetene og dermed straffes badene for dette ved å ikke få merverdiavgiftkompensasjon. Dette rammer brukergrupper som svømmeklubb, barn som skal lære å svømme, terapi, opptrening og en mengde seniorer hvor dette handler om folkehelse.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Spørsmålet gjelder merverdiavgiftskompensasjon i kommunesektoren, nærmere bestemt kommunale svømmehaller som brukes til flere formål. Jeg gjør for ordens skyld oppmerksom på at dette var temaet også i det skriftlige spørsmålet nr. 54, 10. oktober 2022, fra stortingsrepresentant Kathy Lie.
Målet med merverdiavgiftskompensasjonsordningen er merverdiavgiftsmessig nøytralitet, ved kommunens valg om å kjøpe inn varer og tjenester eller produsere disse selv. Dette målet begrunner at ordningen er generell og har et vidt anvendelsesområde. Nøytralitetshensynet tilsier like fullt visse begrensninger i ordningen, herunder når kommunen driver økonomisk aktivitet.
Begrensningen i retten til kompensasjon når kommune driver økonomisk aktivitet, kom inn på bakgrunn av en klage til EFTAs overvåkingsorgan (ESA). Denne konkurransebegrensningsregelen har etter mitt syn gode grunner for seg; merverdiavgiftskompensasjon til kommune som produserer en merverdiavgiftsunntatt tjeneste vil kunne innebære en ulempe for private aktører som ønsker å tilby tilsvarende eller alternative tjenester. Adgang til svømming er en tjeneste som er unntatt merverdiavgift. Virksomheter som omsetter merverdiavgiftsunntatte tjenester kvalifiserer verken for merverdiavgiftsregistrering eller fradragsføring av merverdiavgift. Det er derfor viktig at Skatteetaten vokter denne begrensningen i merverdiavgiftskompensasjonsordningen.
Konkurransebegrensningsregelen er, i likhet med skatte- og avgiftsregelverket, utformet med generelle vilkår. Hensikten med å bruke generelle vilkår er å legge til rette for at formålet med reglene blir realisert, sannsynligvis i større grad enn det en ville oppnådd med mer konkrete og detaljerte regler.
Jeg gjør oppmerksom på at Skattedirektoratet 4. juli 2022 publiserte en praktisk veileder til den tolkningsuttalelsen fra departementet som stortingsrepresentant Limi nevner. Både Skattedirektoratet og departementet har således redegjort for sine rettsoppfatninger og gitt veiledning. Det er imidlertid en del av rettssystemet at rettsoppfatninger kan bestrides, og at det nærmere innholdet av gjeldende rett klargjøres i praksis, herunder gjennom klage- og rettssaker.
Jeg kan bekrefte stortingsrepresentant Limis opplysninger om at det verserer mer enn en sak om merverdiavgiftskompensasjon knyttet til kommunale svømmehaller, og jeg forventer at sakene vil bidra til å klargjøre hvordan reglene skal forstås og anvendes.