Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Vil statsråden sørge for at praktiseringen av alkoholreklameregelverket ikke er til hinder for at produsenter og serveringssteder kan dele informasjon om sine produkter også på sosiale medier?
Begrunnelse
Fædrelandsvennen skrev denne uken om en vinbonde på Sørlandet som fikk et forhåndsvarsel fra helsedirektoratet for å ha delt bilder av drueplanter, jf. https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/0Q38BB/helsedirektoratet-mener-vinbonden-bryter-forbudet-mot-alkoholreklame-blir-nesten-helt-maalloes.
De siste årene har det kommet flere lokale produsenter av både øl, sider og vin. Det er spesielt for disse viktig å ha mulighet til å informere om produktene sine. I dag fremstår tolkingen av alkoholreklameforbudet svært streng, og mange bryggeri og serveringssteder opplever regelverket som firkanta. Situasjonen i saken nevnt over tjener som et eksempel på dette.
Det bør være mulig å informere kundene som aktivt oppsøker produsentene og serveringsstedene sine sider om hvilke produkter som er tilgjengelige og på vei. Det bør i det minste være mulig å dele bilder av druer, korn mv. Det presiseres at intensjonene bak alkoholreklameforbudet knyttet til den etterspørselsreduserende og holdningsskapende målsetningene bør ligge til grunn, men det bør likevel være mulig å sikre en praktisering som tillater at produsenter og serveringssteder kan informere om produktene sine.