Andreas Sjalg Unneland (SV): Hvordan vil arbeidsministeren ettergå, og forsikre om, at likestillings- og diskrimineringsloven og tilsvarende på EØS-feltet som Norge er bundet av, blir praktisert korrekt av forvaltningen i Nav?
Begrunnelse
I Debatten på NRK den 15. november i fjor, fortalte Cathrine om hvordan hun har havnet på minstesats AAP etter å ha ivaretatt sin døende mor hjemme i flere år. Hun var i arbeid frem til omsorgsperioden startet. Hun fikk senere avslag og gikk uten ytelser i to år. Senere fikk hun beregnet AAP, men på bakgrunn av at hun ikke hadde vært i arbeid frem til hun søkte - altså manglende opptjeningstid etter Folketrygdlovens bestemmelser, som en direkte følge av omsorgssituasjonen.
Nasjonal pårørendeundersøkelse fra januar 2021 viser at pårørendearbeid er kvinnedominert. Kvinnelige pårørende bruker i gjennomsnitt 12 timer per uke på pårørendearbeid, mot mannlige pårørende, som bruker 9 timer per uke. Pårørende kan selv bli syke av omsorgsbyrden og over tid bli avhengig av trygdesystemet med sine mange restriksjoner, krav og avslagsgrunner, og det er i mange situasjoner nettopp gjennom likebehandling at diskriminering oppstår som sluttresultat. Disse pårørende må da i praksis "ta regningen" på toppen av at det i NAVs ytelser allerede ligger innebygget en tapssituasjon ved at inntektssikringen settes ned til 66 prosent når sykepengeåret er over. Dette ble innført før 1994.
EØS-direktiv 79/7 EØF, om likestilling mellom kvinner og menn innenfor offentlige trygdeytelser, omfatter alle ytelser NAV forvalter og gjelder uavhengig av grensekryssende virksomhet, ifølge NOUen Trygd over landegrensene. Direktivet sier at: «...det ikke må forekomme noen form for forskjellsbehandling på grunn av kjønn, verken direkte eller indirekte, særlig under henvisning til sivilstand eller familiesituasjon, spesielt når det gjelder: ordningenes virkeområde og vilkår og adgang til ordningene, avgiftsplikt og avgiftsberegning, beregning av ytelser, herunder ektefelle- og forsørgertillegg, og vilkårene for ytelsens varighet og opprettholdelse."
Direktiv 79/7 EØF gjennomføres gjennom vår egen likestillingslov, som også gir utvidet beskyttelse ved å inkludere personer med "omsorgsoppgaver" og med "tilknytning til noen med omsorgsbehov" - uavhengig av kjønn på den som utøver. Loven beskytter også basert på "tidligere forhold" og gjelder ifølge §2 på alle samfunnsområder - og dermed også for NAVs forvaltning. Direkte og indirekte forskjellsbehandling omtales som direkte forbudt.