Skriftlig spørsmål fra Andreas Sjalg Unneland (SV) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:1570 (2022-2023)
Innlevert: 03.03.2023
Sendt: 06.03.2023
Besvart: 13.03.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Andreas Sjalg Unneland (SV)

Spørsmål

Andreas Sjalg Unneland (SV): Hvordan vil arbeidsministeren ettergå, og forsikre om, at likestillings- og diskrimineringsloven og tilsvarende på EØS-feltet som Norge er bundet av, blir praktisert korrekt av forvaltningen i Nav?

Begrunnelse

I Debatten på NRK den 15. november i fjor, fortalte Cathrine om hvordan hun har havnet på minstesats AAP etter å ha ivaretatt sin døende mor hjemme i flere år. Hun var i arbeid frem til omsorgsperioden startet. Hun fikk senere avslag og gikk uten ytelser i to år. Senere fikk hun beregnet AAP, men på bakgrunn av at hun ikke hadde vært i arbeid frem til hun søkte - altså manglende opptjeningstid etter Folketrygdlovens bestemmelser, som en direkte følge av omsorgssituasjonen.
Nasjonal pårørendeundersøkelse fra januar 2021 viser at pårørendearbeid er kvinnedominert. Kvinnelige pårørende bruker i gjennomsnitt 12 timer per uke på pårørendearbeid, mot mannlige pårørende, som bruker 9 timer per uke. Pårørende kan selv bli syke av omsorgsbyrden og over tid bli avhengig av trygdesystemet med sine mange restriksjoner, krav og avslagsgrunner, og det er i mange situasjoner nettopp gjennom likebehandling at diskriminering oppstår som sluttresultat. Disse pårørende må da i praksis "ta regningen" på toppen av at det i NAVs ytelser allerede ligger innebygget en tapssituasjon ved at inntektssikringen settes ned til 66 prosent når sykepengeåret er over. Dette ble innført før 1994.
EØS-direktiv 79/7 EØF, om likestilling mellom kvinner og menn innenfor offentlige trygdeytelser, omfatter alle ytelser NAV forvalter og gjelder uavhengig av grensekryssende virksomhet, ifølge NOUen Trygd over landegrensene. Direktivet sier at: «...det ikke må forekomme noen form for forskjellsbehandling på grunn av kjønn, verken direkte eller indirekte, særlig under henvisning til sivilstand eller familiesituasjon, spesielt når det gjelder: ordningenes virkeområde og vilkår og adgang til ordningene, avgiftsplikt og avgiftsberegning, beregning av ytelser, herunder ektefelle- og forsørgertillegg, og vilkårene for ytelsens varighet og opprettholdelse."
Direktiv 79/7 EØF gjennomføres gjennom vår egen likestillingslov, som også gir utvidet beskyttelse ved å inkludere personer med "omsorgsoppgaver" og med "tilknytning til noen med omsorgsbehov" - uavhengig av kjønn på den som utøver. Loven beskytter også basert på "tidligere forhold" og gjelder ifølge §2 på alle samfunnsområder - og dermed også for NAVs forvaltning. Direkte og indirekte forskjellsbehandling omtales som direkte forbudt.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Jeg forstår spørsmålet fra representanten slik at det er knyttet til hvordan departementet følger opp og påser at Arbeids- og velferdsetaten har en god fortolkning og praktisering av gjeldende lov og regelverk.
I instruksen til Arbeids- og velferdsdirektoratet har etaten fått ansvaret for å tolke og forvalte regelverk innenfor sine ansvarsområder. Det innebærer blant annet å iverksette regelverksendringer og sikre at praksis til enhver tid er i tråd med gjeldende regelverk og rettsforståelse. Dette gjelder også internasjonalt regelverk og forpliktelser som Norge er bundet av, som blant annet omfatter EØS-retten og øvrige internasjonale avtaler og konvensjoner på trygde-, bidrags- og sosialområdet som Norge har inngått eller sluttet seg til.
Viktige oppfølgingspunkter etter NOU 2020:9 Blindsonen om feilpraktiseringen av EØS- regler var blant annet en styrking av etatens juridiske kompetanse. For å sikre god forvaltning av regelverk, er det viktig å sørge for at kompetanse og kompetansemateriell er oppdatert og godt fremstilt.
Jeg vil særlig vise til etatens pågående arbeid med rundskriv som er en viktig komponent for å sikre enhetlig og korrekt anvendelse av regelverket, herunder anvendelse av internasjonalt regelverk. Arbeidet omfatter både å oppdatere gjeldende rundskriv og et mer langsiktig utviklingsarbeid. Dette arbeidet følges tett opp av departementet i styringsdialogen.