Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1577 (2022-2023)
Innlevert: 05.03.2023
Sendt: 06.03.2023
Besvart: 13.03.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): Omtrent hvilket økonomisk utslag vil det kunne få for kollektivselskapene (ev. fylkeskommunene/det offentlige) dersom det blir innført samme type rabatt for lærlinger på kollektiv trafikk som i dag gjelder for studenter?

Begrunnelse

Jeg viser til debatten om "studentrabatt" for lærlinger på kollektiv trafikk, deriblant skriftlig spørsmål nr. 15:1256 (2022-2023) fra undertegnede til høyere utdanningsminister Borten Moe.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I svar på spørsmål 15:1256 (2022-2023) som høyere utdanningsminister Borten Moe tidligere har svart på, viser Ola Borten Moe til Samferdselsdepartementets regelverk om rabattordninger i kollektivtransporten. Rabattordningen for skoleelever og studenter skal bidra til å gjøre kollektivtransport mer attraktiv for ungdom for dermed å skape gode reisevaner for denne målgruppen for fremtiden. Ordningen har derfor en ungdomsprofil. Den statlige bevilgningen til denne ordningen skal dekke 40 prosent rabatt på periodekort for skoleelever og studenter under 30 år. Rabatten gjelder på kollektivtransport med fylkeskommunal tjenestekontrakt og tog mot fremvisning av legitimasjon. Lærlinger faller utenfor denne definisjonen.
Regelverket oppstiller minstekrav og det er fullt mulig å tilby bedre vilkår enn disse. Det har også flere kollektivselskap valgt å gjøre gjennom å likestille lærlinger med studenter. Samtidig er det en del transportører som ikke tilbyr slik rabatt til lærlinger.
Hvilket samlet økonomisk utslag det vil ha om alle kollektivselskap tilbyr samme type rabatt for lærlinger på kollektiv trafikk som i dag gjelder for studenter, har ikke Statens vegvesen som kollektivmyndighet noe grunnlag til å uttale seg om. Jeg har følgelig ikke noe grunnlag for å gi et slikt anslag.