Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:1626 (2022-2023)
Innlevert: 10.03.2023
Sendt: 10.03.2023
Besvart: 16.03.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Har staten evaluert den midlertidige ordningen og er dette vurdert permanent for å sikre flere folk i helsesektoren?

Begrunnelse

Stortinget har vedtatt en midlertidige unntaksregelen for avkorting av alders- og AFP-pensjon i forbindelse med covid-19 situasjonen. Denne ordningen som nå er utløpt medførte at 5000 sykepleiere for eksempel arbeida i helsetjenestene som en direkte konsekvens av et smidigere regelverk. Dette er kompetanse som vi som nasjon trenger og som så lenge det er frivillig for kvar enkelt pensjonist også er bra for den enkelte. Kommune etter kommune melder om mangel på arbeidskraft. Dette midlertidige grepet kan være et verktøy for å få flere i sektoren også på permanent basis.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Normalt skal alderspensjon og AFP fra offentlig tjenestepensjonsordning avkortes for arbeidsinntekt. Det er imidlertid innført to tidsbegrensede unntak fra avkortingsreglene som følge av koronapandemien for arbeidstakere i helsetjenesten, en lovfestet ordning og en avtalebasert ordning. KS har opplyst at kommunene har gode erfaringer med å benytte pensjonert personell for å håndtere det ekstraordinære personellbehovet under koronapandemien. Unntakene har bidratt til å hente inn viktige arbeidskraftressurser.
Den lovfestede ordningen ble innført i mars 2020 da pandemien brøt ut. Unntaket for inntektsprøving av alderspensjon ble innført i lov om Statens pensjonskasse, lov om pensjonsordning for apotekvirksomhet mv. og lov om pensjonsordning for sykepleiere. Tilsvarende unntak ble innført i de tariffavtalte kommunale pensjonsordningene. Ordningen ble i flere omganger forlenget. Det ble også gjort unntak fra inntektsavkortingen av offentlig AFP gjennom en endring av forskrift om kombinasjon av avtalefestet pensjon for medlemmer av Statens pensjonskasse og arbeidsinntekt (pensjonsgivende inntekt).
Den lovfestede ordningen ble i september 2022 avløst av en ordning der det gis pensjonistavlønning etter særskilt sats. Ordningen innebærer en forhøyet sats for pensjonistlønn bestemt av tariffpartene i kommunal sektor. Den er også innført for arbeidstakere i helseforetakene. Pensjonistlønnen avkorter ikke alderspensjon siden inntekten ikke gir pensjonsopptjening i pensjonsordning. Det er også gjort et unntak fra inntektsavkortingen av offentlig AFP gjennom et unntak i AFP-forskriften. Denne ordningen har en virkeperiode fram til utgangen av juni 2023. Fordelen med å benytte pensjonistlønn som unntaksordning, er at den raskt kan innføres og tilpasses det behovet som gjelder.
Unntaksordningene er særlig aktuelle for pensjonister født før 1963. Disse er omfattet av de gamle pensjonsreglene der tjenestepensjonen avkortes for arbeidsinntekt. Reglene er også aktuelle for alderspensjon etter stillingsforhold hvor det er en særaldersgrense. For dem som er født etter 1962 gjelder slik særalderspensjon fram til fylte 67 år. Disse pensjonsreglene er bygget opp slik at pensjon erstatter lønn. De er altså ikke bygget opp slik at lønn og pensjon skal kunne mottas samtidig uten at pensjonen avkortes. For arbeidstakere født etter 1962 er pensjonsreglene ellers bygd opp annerledes. Disse kan ta ut pensjon samtidig med arbeidsinntekt uten at pensjonen avkortes.
Unntaksreglene fra avkortingen av alderspensjon og AFP skaper press mot de ordinære reglene om avkorting av alderspensjon og AFP for arbeidsinntekt. Det er nok slik at mulighetene som er gitt med å kombinere pensjon og arbeidsinntekt for mange av pensjonsytelsene, til en viss grad smitter over som holdning også for de pensjoner som forutsettes avkortet for arbeidsinntekt. Etter min mening bør ikke unntaksreglene ha lenger varighet enn det som er nødvendig. Det var viktig i den første fasen av pandemien å sørge for at det var tilstrekkelig med helsepersonell til å ivareta de behovene som oppsto. Denne akutte fasen er nå over.
Unntaksordningene gir insentiver til å ta ut alderspensjon og AFP tidligere enn planlagt, for så å kombinere pensjon med arbeid. Dette er uheldig. Dette gir økte utgifter til offentlig tjeneste-pensjon, og vil kunne oppfattes som urimelig av dem som fortsetter å jobbe. Dersom vi heller klarer å stimulere flere helsearbeidere til å fortsette i full eller tilnærmet full stilling i stedet for å ta ut (uavkortet) alderspensjon i kombinasjon med inntekt, vil det være en bedre løsning. Dette gir et økt arbeidstilbud av helsearbeidere.