Guri Melby (V): På hvilken måte ivaretar Forsvaret Statens plikter som luftfartsmyndighet gjennom å beholde Sjef Luftforsvaret som militær luftfartsmyndighet, delegert fra Forsvarssjefen?
Begrunnelse
Forskrift om militær luftfartsmyndighet sier at Forsvarssjefen, eller den Forsvarssjefen bemyndiger, er militær luftfartsmyndighet i Norge. Den militære luftfartsmyndigheten skal tre i stedet for den sivile luftfartsmyndigheten ved håndheving og forvaltning av de bestemmelser i lovens første del som kommer til anvendelse på norsk militær luftfart.
Det er den militære luftfartsmyndighet som skal ivareta Statens plikter i forbindelse med militær luftfart. Så vidt meg bekjent er det sjef Luftforsvaret som har fått delegert den militære luftfartsmyndighet.
Sjef Luftforsvaret skal i tillegg til å ivareta Statens plikter som luftfartsmyndighet også ivareta operatørens plikter, som sjef for flyselskapet Luftforsvaret regulert og kontrollert av den militære luftfartsmyndighet Luftforsvaret. I praksis medfører dagens organisering innen militær luftfart at Luftforsvaret er gitt all formell definisjonsmakt og dispensasjonsmakt innenfor militær luftfart.
Dette skal skape problemer når andre forsvarsgrener enn Luftforsvaret for eksempel ønsker å innføre UAV-er som verktøy og militær kapabilitet for å løse sine oppdrag.
Det er framstår uheldig og betenkelig at Sjef Luftforsvaret har dobbeltrollen både som luftfartsmyndighet på vegne av Forsvarssjefen og Sjef for flyselskapet som skal godkjennes og kontrolleres av den militære luftfartsmyndigheten i det daglige.
Enkelte militære avdelinger har realisert en UAV-kapasitet gjennom å søke sivil RO3-driftstillatelse som sivil Statsluftfart. Flere andre militære avdelinger og forsvarsgrener vurderer samme løsning med å søke sivil driftstillatelse for UAV-er og operere som Statsluftfart.
Statens Havarikommisjon kom med klar faglig anbefaling til Forsvarsdepartementet i 2021 som tilrådde å etablere en militær luftfartsmyndighet med særskilt uavhengig stilling, slik luftfartsmyndigheten er for sivil luftfart.
Sikkerhetstilrådningen fra Statens Havarikommisjon ble ikke tatt til følge av Forsvarsdepartementet. Nå-tilstanden er at Luftforsvaret er både militært Luftfartstilsyn og militært flyselskap.
Avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Statens havarikommisjon uttalte til Forsvarets forum 19. april 2021 at å la Luftforsvaret fører tilsyn med seg selv er som å la bukken passe havresekken.