Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1718 (2022-2023)
Innlevert: 17.03.2023
Sendt: 17.03.2023
Besvart: 24.03.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Kan jeg få en kopi av forslaget Sande henviser til?

Begrunnelse

I en artikkel i Firdaposten 16. mars hevder Erling Sande at:

"– Det var eit forslag i bordet om å ta Florø lufthamn ut av ordninga i den førre regjeringa, men etter at vi kom inn i kontora er det bestemt at Florø-Oslo skal vidareførast som FOT-rute."

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg kan ikke uttale meg om et mulig forslag som den forrige regjeringen hadde til vurdering og som stortingsrepresentanten Erling Sande viser til, men flyrutene Florø–Oslo, Florø–Bergen og Ørsta-Volda–Oslo ble tatt ut av ordningen med statlig kjøp, de såkalte FOT-rutene (Forpliktelser til offentlig tjenesteytelse), fra 1. april 2016. I pressemeldingen av 7. mai 2015 som ble publisert ved utlysningen av FOT-anskaffelsen for rutene i Sør-Norge med avtaleperiode 1. april 2016 – 31. mars 2020, under den daværende Regjeringen Solberg, ble det vist til at:
På strekningar med eit stort passasjerpotensial er det ikkje naturleg at staten subsidierer flyruter. Situasjonen for kvar flyrute blir vurdert ved kvart anbod. Frå 1. april 2016 blir det ikkje statleg regulering og kjøp av flytransport på rutene Florø – Oslo, Florø – Bergen og Ørsta-Volda – Oslo. Desse rutene er no vurdert som trafikksterke flyruter med potensial for konkurranse og tilbod på kommersielle vilkår.
De nevnte rutene ble heller ikke tatt inn igjen i anskaffelsen for FOT-rutene i Sør-Norge for avtaleperioden 1. april 2020 – 31. mars 2024. Imidlertid ble rutene Florø–Oslo og Ørsta-Volda–Oslo tatt inn igjen i FOT-ordningen, sammen med rutene Stokmarknes–Bodø og Stokmarknes–Tromsø, i en egen utlysning med avtaleoppstart 1. oktober 2021. Dette med bakgrunn i behandlingen av statsbudsjettet for 2021 der Stortinget ba om en utvidelse av FOT-ordningen til markedet blir mer normalisert. Opplegget for utlysningen ble også senere behandlet i Stortinget. Ruten Florø–Bergen forble kommersiell. Se Innst. 13 S (2020–2021), Prop. 79 S (2020–2021) og Innst. 233 S (2020–2021).
Rutene Florø–Oslo og Ørsta-Volda–Oslo, Stokmarknes–Bodø og Stokmarknes–Tromsø er planlagt videreført som FOT-ruter fra 1. april 2024
De aktuelle konkurranseutlysningene er tilgjengelig på regjeringens nettsider via lenken:
https://www.regjeringen.no/no/dokument/anbud-og-konsesjoner/id438824/?ownerid=791&term=