Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1728 (2022-2023) Innlevert: 17.03.2023 Sendt: 20.03.2023 Besvart: 28.03.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum
Hans Andreas Limi (FrP): Ifølge SSB bidro prishopp på biler som følge av avgiftsøkninger mye til økningen i tolvmånedersveksten i KPI for januar og er også en viktig årsak til fortsatt høy prisvekst for februar. Fra desember til januar økte prisene på biler med 7,2 prosent. Det gjorde at bilprisene var 12,2 prosent høyere i januar 2023 sammenlignet med samme måned året før.Hvorfor bidrar Regjeringen til å øke prispresset og inflasjonsfaren i økonomien gjennom å øke kjørtøyavgiftene?
Deler av forklaringen på prisveksten hittil i år er ifølge SSB et prishopp på biler med bakgrunn i regjeringens avgiftsøkninger.
Trygve Slagsvold Vedum: De siste tiårene har bilavgiftene blitt brukt for å stimulere til kjøp av biler med lave CO2-utslipp og elbiler. Støtte til kjøp av elbiler, blant annet gjennom fritak i merverdiavgiften og engangsavgiften for elektriske kjøretøy, har bidratt til at Norge har en høyere andel elbiler enn noe annet land. I 2022 var nær 80 pst. av omsetningen av nye personbiler elbiler. Denne politikken har imidlertid kostet. Inntektene fra avgifter på kjøp, eie og bruk har falt med om lag 50 mrd. 2023-kroner siden 2007. I budsjettet for 2023 gjorde regjeringen flere grep, vi reduserte drivstoffavgiftene, og vi økte avgiftene spesielt på dyre elbiler. Vi lagde også et skatteopplegg der det ved budsjettbehandlingen ble anslått at om lag 80 pst. fikk lavere eller om lag lik inntektsskatt i 2023 sammenlignet med om 2022-reglene ble videreført. Vi har prioritert skattekutt til folk med lave og middels inntekter.