Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1762 (2022-2023)
Innlevert: 21.03.2023
Sendt: 22.03.2023
Besvart: 27.03.2023 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Hvilke verdi tenker statsråden intensjonsavtalen har, og hva gjør statsråden for at den skal bli iverksatt og implementert?

Begrunnelse

Samfunnsikkerhetsmeldingen beskriver et samfunnsmessig krav om å utnytte de totale beredskapsmessige ressursene hensiktsmessig.
Når en stor samfunnsmessig krise er et faktum, snakker en ofte om den "gylne time". Anerkjent forskning viser at det innenfor denne timen reddes flest liv. Å ha kapasitet raskt fremme ved en hendelse er kritisk viktig. I Norge er det per i dag 14000 vektere, fordelt på i underkant av 9000 årsverk. Til sammenligning har politidistriktene arbeidsgiveransvar for 10000 politimannskaper. En stor andel av disse er ikke en del av de operative politistyrkene.
Det er derfor flere operative vektere enn operative politi. Vekterne utgjør derfor et betydelig forebyggende og trygghetsskapende element. Dette ble demonstrert når bomben gikk av i regjeringskvartalet for drøye 10 år siden. 20 av vekterne bidro aktivt i livreddende førstehjelp og evakuering. De ordinære samvirkeressursene brukte lang tid på å mobilisere, og gjorde at akuttfasen ble fylt av innsats fra blant annet vektere i tjeneste. Til tross for dette er ikke sikkerhetsbransjen nevnt i politiets beskrivelse av samvirkeaktører i kapittel 5 av politiets beredskapssystem del 1.
Vekterbransjen er en uomtvistelig kapasitet når alvorlige hendelser oppstår. For oss er det naturlig at vekterbransjen blir en naturlig del av samvirkefellesskapet, med trening og kompetanseheving som en del av prosessen med å avdekke sårbarheter. Dette var også et helt naturlig for politiet når intensjonsavtalen som ble undertegnet mellom NHO og POD den 17 september 2017. Utdrag fra avtaleteksten:

"Formålet med avtalen er å sikre at partene samhandler for å forebygge og forhindre kriminalitet, samt opprettholde sikkerhet, ro og orden. Dette vil også gjelde ved ekstraordinære hendelser og kriser. Politiet og sikkerhetsbransjen skal involvere hverandre i aktuelle planer, instruksjon, øvelser, evaluering og læring. Avtalen skal sikre kjennskap til aktørenes virksomhet, ressurser, kompetanse og organisering. Avtalen skal søke å bedre ressursutnyttelsen, og bedre kvaliteten i løsningen av partenes oppgaver og oppdrag. Avtalen skal sikre en nasjonal tilnærming".

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Jeg mener at det er viktig å gjøre bruk av våre samlede ressurser når en alvorlig hendelse oppstår, og jeg er enig med representanten i at vekterbransjen representerer en viktig kapasitet i slike tilfeller.
Som representanten viser til inngikk Næringslivets hovedorganisasjon (NHO) og Politidirektoratet 17. september 2017 en intensjonsavtale for å sikre at de to partene samhandler for å forebygge og forhindre kriminalitet samt opprettholde sikkerhet, ro og orden, også ved ekstraordinære hendelser og kriser. Jeg har fått opplyst fra Politidirektoratet at det samtidig med utarbeidelsen av intensjonsavtalen, ble utarbeidet samarbeidsavtaler for inngåelse mellom stedlig politidistrikt og sikkerhetsbransjen. Disse avtalene omhandler også forholdet mellom politiet og sikkerhetsbransjen i forbindelse beredskap, ekstraordinære hendelser og kriser, herunder kostnader som følger av å benytte sikkerhetsbransjen. Elleve av tolv politidistrikter har inngått slike lokale avtaler med sikkerhetsbransjen. Også det siste politidistriktet melder om bra samarbeid med sikkerhetsbransjen lokalt.
Samarbeidet mellom politiet og sikkerhetsbransjen er omtalt under samvirkeaktøren NHO, i gjeldende versjon av Politiets beredskapssystem (PBS) del I, kapittel 5.27. I flere av kapitlene i PBS del I beskrives politiets rolle og ansvar ovenfor samvirkeaktører, og det presiseres at politidistriktene skal samarbeide nært med regionale og lokale samvirkeaktører og relevante objekteiere. Det er viktig å understreke at det er det enkelte politidistrikt som har ansvaret for polititjenesten, herunder samvirket med sikkerhetsbransjen om beredskap og bidrag til håndtering av ekstraordinære hendelser og kriser. Politiet samarbeider også med andre private aktører på forskjellige nivå, for eksempel Næringslivets sikkerhetsråd, også omtalt i PBS I.
Sikkerhetsbransjen er rettslig regulert i vaktvirksomhetsloven. Innenfor rettslig ramme og funksjon har sikkerhetsbransjen en rolle som kan være viktige bidrag for å forebygge og forhindre kriminalitet, samt bidra ved beredskap, ekstraordinære hendelser og kriser. Sikkerhetsbransjen bidrag må baseres på selvstendig hjemmelsgrunnlag. Politiets oppgaver er regulert i en rekke lover og annet regelverk som spesifikt omhandler roller, ansvar og myndighet mv. Sikkerhetsbransjen vil på bakgrunn av dette ikke kunne bidra innenfor alle beredskapsområder.
Sikkerhetsbransjen har blitt benyttet i forbindelse med reelle krisehendelser. Det er liten tvil om at sikkerhetsvaktene i DSS gjorde en stor innsats i forbindelse med bombeeksplosjonen i regjeringskvartalet 22. juli 2011. Denne innsatsen ble de, med rette, berømmet for blant annet av 22. juli kommisjonen i deres rapport NOU 2012:14. Under naturkatastrofen i Gjerdrum i 2020 ble sikkerhetsbransjen innleid av kommunen for å benyttes til vaktholdsoppgaver med å sikre skredområdet etter at politiet var ferdig med sitt oppdrag. Dette er eksempler på hvordan et bredt spekter av beredskapsaktører samvirker for å løse et felles oppdrag. Sikkerhetsbransjen er også benyttet til vakthold mv. ved objekter i forbindelse med den sikkerhetspolitiske situasjon Norge nå er en del av.