Skriftlig spørsmål fra Sivert Bjørnstad (FrP) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1800 (2022-2023)
Innlevert: 24.03.2023
Sendt: 24.03.2023
Besvart: 01.04.2023 av næringsminister Jan Christian Vestre

Sivert Bjørnstad (FrP)

Spørsmål

Sivert Bjørnstad (FrP): Mener statsråden prinsipielt at det ikke finnes grenser for hvor mye toppledere, styreledere og styremedlemmer i private selskaper kan berike seg selv, før staten skrur igjen pengekrana i form av offentlige tilskudd, lån, garantier etc., eller har statsråden en mening om dette, slik han har for offentlig eide selskaper?

Begrunnelse

I følge ulike medieoppslag, basert på kvartals- og årsrapporter, har det kommet frem at lønnsutbetalingene, inkludert bonuser og opsjoner, til de tre øverste lederne i batteriselskapet Freyr de foregående to årene var på totalt 125 millioner kroner. Samtidig har styret i Freyr fått godtgjørelse tilsvarende drøye 60 millioner kroner, bare i fjor. Et ordinært styremedlem hadde et gjennomsnittlig honorar på rundt fem millioner kroner. Samtidig har Freyr mottatt tilsagn om rundt fire milliarder kroner i statlige lånegarantier, og rundt 200 millioner av disse har så langt blitt utbetalt.
Samtidig jobber staten på mange ulike områder med å få ned lederlønninger og styrehonorarer. Oljefondet har forventninger om moderate avlønninger i selskaper de investerer i, og de har nylig uttalt at store lederlønninger spiser av avkastningen til det norske folk.
Folketrygdfondet, som investerer i en rekke børsnoterte selskaper i Norge og i Norden, skriver på sine hjemmesider at:

"Folketrygdfondet forventer at samlet omfang av lønn og godt­gjørelse ikke skal innebære en urimelig overføring av verdier fra aksjonærer til ledende personer."

Nylig har Stortinget behandlet Eierskapsmeldingen, og et bredt flertall har sluttet seg til en ny moderasjonslinje for lederlønninger. Toppledere i statlig eide selskaper skal ikke ha større kronemessig lønnsøkning enn hva det ansatte "på gulvet" har i gjennomsnitt.
For få måneder siden kastet næringsministeren nesten hele styret i Argentum AS, på grunn av for høye lederlønninger. Til NRK sa næringsministeren den gangen at:

"Eg meiner at den samla ordninga verken står fram rimelig eller er i tråd med moderasjonslinja denne regjeringa står for. Eg er heller ikkje fornøgd med den grad av openheit som er vist."

Jeg tror alle har forståelse for at det er forskjell på et statlig eid selskap og et selskap eid av private investorer. Det er næringsministerens privilegium å skifte ut styret i et statlig eid selskap om han ikke er fornøyd med selskapets lønnspolitikk. Men jeg tror også veldig mange har forståelse for at man stopper pengestrømmer fra staten, i form av tilskudd, lån, garantier osv. når lønnspolitikken til et privat selskap virker å være helt i utakt med rådende oppfatning av hva god lønnspolitikk er, og nivå på total godtgjørelse.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Det er, som spørsmålsstiller påpeker, en viktig forskjell på selskaper med staten som eier og selskaper der det offentlige stiller opp med ulike former for støtte. For selskaper med staten som eier har staten klare forventninger til at styrene ivaretar moderasjon i lederlønninger. I selskaper hvor staten ikke er eier, men eksempelvis bidrar med ulike former for støtte, er det eierne og styrene i disse selskapene som følger opp godtgjørelse til styret og ledelsen. Det er ikke slik at staten kan eller bør regulere alle deler av bedrifters valg selv om de benytter seg av offentlige ordninger.
Når det offentlige bidrar med ulike former for støtte til næringslivet er det for å realisere aktivitet som næringslivet ellers ikke ville gjort. Investeringer i grønn industri er et eksempel. All statlig støtte innebærer en overføring fra fellesskapet til eierne av bedriften som mottar støtte. Statlige ordninger må derfor være godt begrunnet og ha et klart mål for hva som skal oppnås med støtten. Det er et betydelig og møysommelig arbeid som legges ned for å behandle søknader om støtte og velge ut de prosjektene som i størst mulig grad oppfyller formålet med støtten. Dette skal også sikre at ikke noe av den offentlige støtten går til lønn, bonus eller utbytte for eierne.
Jeg håper og tror at de aller fleste virksomhetene som mottar midler eller støtte fra virkemiddelapparatet tar inn over seg at støtte fra fellesskapet må forvaltes på en fornuftig måte og i tråd med formålet med støtten. Jeg forstår at folk stiller spørsmål og er glad for at det er oppmerksomhet rundt hvordan både staten og bedrifter forvalter fellesskapets ressurser. Dette understreker viktigheten av at selskapene tenker på sitt ansvar og sitt omdømme når de mottar ulike former for støtte fra fellesskapet. Moderasjon kan være lurt også her.