Skriftlig spørsmål fra Anna Molberg (H) til landbruks- og matministeren

Dokument nr. 15:1888 (2022-2023)
Innlevert: 28.03.2023
Sendt: 11.04.2023
Besvart: 17.04.2023 av landbruks- og matminister Sandra Borch

Anna Molberg (H)

Spørsmål

Anna Molberg (H): Hva mener regjeringen bør være riktig praksis fra Statskog SF sin side når det kommer til fastsettelse av festeavgifter for næringsdrivende og hvilket syn har regjeringen når det kommer til avhending av festet grunn i statsallmenning i lys av hensynet til lokal verdiskapning og ivaretakelse av arbeidsplasser?

Begrunnelse

Det er mange næringsdrivende som driver virksomhet på festet grunn i statsallmenning. Et eksempel er Sølenstua Camping i Engerdal som over tid har vært i konflikt med bortfester Statskog om festeavgift og mulighet for innløsning av tomten. Sølenstua Camping har over to generasjoner bygget opp campingplass og besørget all nødvendig infrastruktur til driftsbygningene. Norges største grunneier, Statskog, ønsket først en seksdobling av festeavgiften, før de etter hvert gikk ned til et tilbud i 2020 om å tredoble festeavgiften fra 20.000 til 70.000 kroner i året etter at festekontrakten løp ut. Etter at saken fikk bred oppmerksomhet både fra politisk hold og i media, ble festeavgiften satt ned til 30.000 kroner, men med ny justering utover KPI om få år. Eier av Sølenstua Camping har imidlertid et sterkt ønske om å innløse eiendommen, for å sikre seg mot fremtidige og uforutsigbare endringer i festeavgiften. Dette er det som hovedregel ikke adgang til jf. forbudet mot avhending av allmeningsgrunn i fjelloven. Likevel er det eksempler på at næringsdrivende har fått kjøpe festetomter av Statskog. Det er slik undertegnede ser det heller ikke av utvalget for ny fjellov, foreslått noen endringer i fjelloven som tillater at næringsdrivende får en generell rett til å innløse festetomt i allmenningene. Både stortingspolitiker Nils Kristen Sandtrøen fra regjeringspartiet Arbeiderpartiet og daværende stortingspolitiker Emilie Mehl fra regjeringspartiet Senterpartiet ga i hhv januar og mai 2021, begge støtte til festerne i Engerdal og mente Statskog sin fastsetting av festeavgifter hindret ivaretakelse av lokale arbeidsplasser, og Mehl ba om en praksis hvor salg kunne skje. Et samlet kommunestyre i Engerdal skrev brev til styret i Statskog der de krevde nye retningslinjer for hvordan festeavgifter skal fastsettes, og ønsket også muligheten for salg.

Sandra Borch (Sp)

Svar

Sandra Borch: Statskog SF skal ta riktig pris ved utleie av felleskapets grunn. Prisen skal ikke være for høy, men heller ikke så lav at festere i realiteten mottar statsstøtte.
For å finne riktig pris er det nødvendig med takster som tar hensyn til markedspris i det aktuelle området. Tomtefesteloven setter uttrykkelig forbud mot urimelig høy festeavgift. Ved uenighet om prisnivå kan det innhentes flere takster, og det er også mulig å prøve prisnivået rettslig dersom det ikke oppnås enighet.
Hovedregelen i fjelloven § 13 er at grunn i statsallmenning ikke kan selges. Dette gjelder uavhengig av om det lokale fjellstyret ikke har innvendinger mot salg. At det tidligere er solgt grunn fra statsallmenning er ikke en grunn til å fravike regelverket på nytt.
Statsallmenningene skal dekke fellesbehov i allmenningene i et langsiktig perspektiv. Det har blitt pekt på at festeinntekter er viktige for finansieringen av virksomheten fjellstyrene driver ettersom det er sikre og stabile inntekter. Fjellstyrene får halvparten av festeinntektene fra hytter og hoteller, mens resten av inntektene grunneier får går inn i grunneierfondet, som blir disponert av Statskog SF, og som anvendes til tiltak i statsallmenningene, administrasjon og støtte til fellesorganisasjon for fjellstyrene, jf. fjelloven § 12.
Det er to unntak fra hovedregelen i fjelloven § 13. Det første gjelder allmenningsgrunn som er dyrka, eller skal brukes som gårdsbruk, eller som tilleggsjord til gårdsbruk. Det andre gjelder grunn til byggetomter, som kan avhendes i "særlege tilfelle", og innløsing av boligtomter etter tomtefestelova. I Ot. prp. nr. 32 (1973-74) er det presisert at med byggetomter ikke menes hyttetomter.
Jeg forventer at Statskog SF forholder seg til regelverket på området. Samtidig har jeg også en forventning til at Statskog SF skal ha en konstruktiv dialog og et samarbeid med lokalsamfunn der de er en stor grunneier, dette for å bidra til lokal næringsutvikling og verdiskaping.