Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1866 (2022-2023)
Innlevert: 30.03.2023
Sendt: 31.03.2023
Besvart: 14.04.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hva vil samferdselsministeren gjøre for å sikre at planen for utbygging av ladestasjoner som kommer 1.7 er ambisiøs nok til at 250 ladere innen utgangen av 2025 kan nås, og kommer støtteordningene samtidig som planen?

Begrunnelse

Like før jul kom regjeringens ladestrategi, og Statens vegvesen, Nye Veier og Enova skal komme med en plan for utbygging av ladestasjoner for tunge kjøretøy innen 1. juli. Vi begynner å få dårlig tid med å få bygget ut offentlig tilgjengelig hurtiglading for lastebilene.
Bilene kan leveres, flere transporterer har allerede bestilt og kjøpt, flere hundre ellastebiler ruller på veiene, men uten tilgang på ladeinfrastruktur vil den store utrullingen stoppe opp.
I kunnskapsgrunnlaget for ladestrategien kommer det frem at det trengs 250 hurtigladere for ellastebiler i 2025. Prosessene for å regulere nok nettkapasitet og strøm til der ladeplassene skal være kan ta tid.
Det er derfor avgjørende å få på plass ferdigregulerte arealer med nett der laderne trengs. Det er også avgjørende at planen som kommer fra Statens vegvesen og Enova er ambisiøs nok, og at støtteordningen kommer sammen med planene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som det framgår av regjeringens nasjonale ladestrategi, vil regjeringen at Statens vegvesen i dialog med Nye Veier og Enova skal ha en tydelig rolle i arbeidet med å tilrettelegge for lading av tunge biler. Gjennom supplerende tildelingsbrev nr. 21 for statsbudsjettet 2022, fikk Statens vegvesen i oppdrag å sette i gang dette arbeidet.
Statens vegvesen utarbeider derfor, i samarbeid med Nye Veier, en plan som viser behovet for utbygging av ladestasjoner for tunge kjøretøy. Denne framlegges senest 1. juli 2023. Planen vil angi hvilke strekninger som bør prioriteres først, og hvor mange ladestasjoner det vil være behov for på hver strekning. Områder og strekninger der det forventes størst omfang av tunge elkjøretøyer og nullutslipps logistikkjeder prioriteres først.
Enova er statens virkemiddel for å støtte etablering av ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy i en tidlig fase der det er behov for offentlig støtte og der utviklingen ikke vil skje på kommersielle vilkår. Enova samarbeider tett med Statens vegvesen/Nye Veier, og planlegger med en støtteordning i en tidlig etableringsfase. De prioriterte områdene i planen som utarbeides av Statens Vegvesen vil være aktuelle for støtte. Nærmere informasjon om kommende ordning presenteres i løpet av 2023.
Statens vegvesen vil være en aktiv tilrettelegger for elektrifisering av tungtransporten. Etaten legger allerede til rette for tungtransport med døgnhvileplasser, og disse plassene vil også være egnet for lading. Vegvesenet utarbeider nå en utleiestrategi for sine arealer.
En felles applikasjon som gir oversikt over ledige ladestasjoner i nærheten eller langs ruta, kan bidra til økt utnyttelse av hvert ladepunkt. Flere transportutøvere ønsker dessuten forutsigbarhet ved å kunne «booke» ladetid. Regjeringen har gitt Statens vegvesen i oppdrag å initiere en «booking-app».
Som det også framgår av ladestrategien, skal etablering og drift av ladestasjoner for tunge kjøretøy så raskt som mulig kunne skje på kommersielle vilkår, uten offentlig støtte. Denne tilnærmingen har vært svært vellykket når det gjelder lading av lette kjøretøy. Ladestasjoner for lette kjøretøy fikk støtte fra Enova i oppstartsfasen, i tillegg til sporadiske programmer for å sikre tilbudet der markedsgrunnlaget var for lite til å sikre kommersiell drift. Ved utgangen av 2022 var det totalt 5 612 hurtigladepunkt hvor lette elbiler kan lade samtidig, og bare rundt 880 av disse er etablert med støtte fra Enova. Hensikten med å lage en plan for hvor og når det er behov for ladestasjoner for tunge biler er derfor også å levere slik informasjon til markedsaktørene, i tillegg til at Statens vegvesen, Nye Veier og Enova har behov for slik informasjon i arbeidet med å etablere de første ladestasjonene som ikke vil bli etablert kommersielt.