Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1916 (2022-2023) Innlevert: 05.04.2023 Sendt: 11.04.2023 Besvart: 17.04.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Seher Aydar (R): Hva er status for innfasing av EU-kravet om komposittbremseklosser på godstog i såkalte ‘quiter routes’ med stor trafikk om natten, og er det besluttet at godstog også i den såkalte ‘Brynsbakken’ i Oslo vil få slike bremseklosser innen 2032, eller kan innføringen der risikere å bli ytterligere utsatt?
Jon-Ivar Nygård: Jeg har stor forståelse for at støyen som jernbanedrift medfører kan være en belastning for de som bor tett inntil jernbanen. Ansvarlige aktører i jernbanen jobber med støyreduserende tiltak for å kunne være innenfor gjeldende støykrav. Støy fra godstog kan reduseres ved å bytte ut materialet i bremseklossene til materialer som beholder hjulenes rundhet bedre. Dette har det blitt jobbet med på europeisk nivå i flere år, og forordning (EU) 2019/774 oppstiller krav til innfasing av såkalte komposittklosser for å redusere støyen som produseres av togene. Forordningen krever at bare vogner som er utstyrt med støysvake bremser kan brukes på stillere ruter («quiter routes») etter 8. desember 2024. For at en strekning skal bli meldt inn som en stillere rute, må den være på minimum 20 kilometer og ha en trafikk på mer enn 12 godstog om natten i gjennomsnitt. Denne forordningen gjelder også for Norge i medhold av EØS-avtalen, men med visse tilpasninger. En oversikt over stillere ruter i ulike europeiske land fremgår av nettsidene til EUs jernbanebyrå .Utfordringene med å sikre bremseegenskapene til den nye typen støysvake bremsematerialer under visse vinterforhold er imidlertid fortsatt ikke helt løst. Det viser seg at enkelte typer komposittklosser har uforutsigbare bremseegenskaper under vinterforhold, der man mister betydelige deler av friksjonen. Tester i Finland har vist at stoppstrekningene for tog med slike komposittklosser kan bli inntil tre ganger så lange som med støpejernsklosser. Andre typer komposittklosser har derimot vist akseptable egenskaper også under vinterforhold. Det arbeides på internasjonalt nivå med å etablere en tilfredsstillende testmetodikk med tanke på endelig typegodkjenning. I påvente av dette arbeidet gjelder ikke konseptet om stillere ruter for Norge, Sverige og Finland før 31.12.2032, slik representanten nevner. Dette fremgår for Norges del av en EØS-tilpasning til forordning (EU) 2019/774. Fordelene ved redusert støy fra godstog vil uansett merkes langs alle strekninger når vogner som brukes har støysvake bremsematerialer. Siden nødvendig modifisering av vogner sannsynligvis kan skje løpende i normal drift, er det godt håp om at fristen i 2032 skal kunne overholdes selv om tester og verifikasjoner er tidkrevende på grunn av skalaen testene må skje på, og kravene til vær og snøforhold under testingen.