Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:2008 (2022-2023)
Innlevert: 21.04.2023
Sendt: 21.04.2023
Besvart: 02.05.2023 av olje- og energiminister Terje Aasland

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): La oss legge til grunn at en ekstern havvindaktør, som ikke er omfattet av petroleumsloven (og ikke er rettighetshaver), retter en henvendelse om å benytte et petroleumsfelts kraft fra land-infrastruktur for å levere strøm til land.
Kan en slik havvindaktør etter gjeldende rett gjøre krav på tredjepartstilgang; har departementet hjemmel til å pålegge et slikt krav gjennom forskrift eller PUD/PAD; og hvis ikke, vil regjeringen ta initiativ til å få vurdert en slik adgang (ev. gjennom hvilket lovverk)?

Begrunnelse

I henhold til petroleumsloven § 1-2 er god ressursforvaltning et ledende prinsipp på norsk sokkel. Sentralt i dette er §4-8, som sikrer andres tilgang til bruk av innretninger (...) hvis hensynet til rasjonell drift eller samfunnsmessige hensyn tilsier det, og departementet finner at slik bruk ikke er til urimelig fortrengsel for rettighetshavers eget behov eller for en som allerede er sikret rett til bruk.
Denne adgangen er videre regulert i forskrift om bruk av andres innretninger, som jf. § 4 skisserer noen overordnede prinsipper:

"Bruker som har behov for bruk av en annens innretning, skal på objektive og ikke-diskriminerende vilkår ha rett til slik bruk i samsvar med reglene i petroleumsloven § 4-8 og denne forskrift."

Som departementet selv skriver i sin PUD/PAD-veileder, er det i første rekke

"partene selv som gjennom forhandlinger skal komme fram til de kommersielle vilkårene for slik bruk".

Samtidig følger det av forskriftens § 13 at:

"Uenigheter som oppstår under denne forskrift kan bringes inn for departementet til avgjørelse."

I Rettsdata er det gitt en veiledende lovkommentar som uttrykker at:

"Retten til tilgang er ikkje uttrykkeleg avgrensa til andre som driv petroleumsverksemd, men det er lagt til grunn at lova berre omfattar tredjepartstilgang for nokon som driv verksemd som fell inn under verkeområdet for petroleumslova."

Dersom en havvindutvikler, som ikke er omfattet av petroleumsloven (og ikke er rettighetshaver), retter en henvendelse om å benytte eksisterende kraft fra landinfrastruktur til å levere strøm til land, så vil det vel ikke omfattes av loven. Dersom det veletablerte tredjepartsadgangsregimet ikke gjelder for denne type tilknytninger, er man avhengig av godvilje fra operatør. Det kan stilles spørsmål ved om det er forenlig med god ressursforvaltning å ha større begrensninger på å bruke eksisterende infrastruktur for en ekstern havvindaktør, enn hvis den eksterne aktøren driver petroleumsutvinning.
Ifb. Utsira/Sørlige Nordsjø-utlysning sier OED at for nettløsninger utenfor grunnlinjen vil det være behov for regelendringer som gir hjemmel til å pålegge krav om tredjepartsadgang. Jeg ønsker å få oppklart rettstilstanden og om OED også vil vurdere tredjepartsadgang overfor selskaper omfattet av petroleumsloven.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Jeg er opptatt av at eksisterende petroleumsinfrastruktur utnyttes på en god måte.
Petroleumsloven § 4-8 og tilhørende forskrifter legger til rette for at en som driver petroleumsvirksomhet og som har behov for å bruke andres petroleumsinnretninger, kan oppnå slik bruk (tredjepartstilgang). Denne retten til tredjepartsadgang til petroleumsinnretninger omfatter ikke rettighetshavere til havvindanlegg som etableres under havenergilova.
Når det gjelder regulering av et fremtidig nett til havs knyttet til vår havvindsatsing så pågår utredning og vurdering av dette. Jeg viser i den forbindelse til at Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og Reguleringsmyndigheten for energi (RME) nylig har gjennomført vurdering av ulike nettløsninger for havvind og av de regulatoriske sidene ved organiseringen av markedsløsningene til havs, hvor blant annet tredjepartstilgang for netteiere til havs blir analysert. Utredningene vil danne et viktig grunnlag i det videre arbeidet med å utvikle nettløsninger og regulatoriske rammer for havvindutbygging på norsk kontinentalsokkel. Vurdering av behov for regelverksendringer knyttet til krav på tredjepartstilgang vil inngå i dette arbeidet.