Skriftlig spørsmål fra Dagfinn Henrik Olsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2034 (2022-2023)
Innlevert: 23.04.2023
Sendt: 24.04.2023
Besvart: 02.05.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Dagfinn Henrik Olsen (FrP)

Spørsmål

Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Dette fremstår som et bestillingsverk fra samferdselsministeren overfor Vegvesenet. Mangelen på investeringer i veiprosjekter forsinker transport av varer og tjenester samt øker transportkostnadene og dermed verdiskapning ute i distriktene.
Vil statsråden ta initiativ til at dette viktige prosjektet kommer med i Nasjonal transportplan?

Begrunnelse

Statens vegvesen er bedt om å prioritere midler til vegbygging i Nasjonal transportplan.
Statens vegvesen har anbefalt å fjerne byggingen av Narviktunnelen fra forslaget til Nasjonal Transportplan for perioden 2025–2036.
Det er et behov i Narvik for å få en tunnel på plass. Trafikken gjennom sentrum er krevende, og den har blitt en flaskehals.
Over 60 prosent av all godstrafikk på jernbane i Norge går via Ofotbanen. Det aller meste av dette blir transportert gjennom Narvik sentrum, det bør ha den høyeste prioritet å få ledet denne trafikken utenom sentrum.
Norge renner over av penger og det bør være midler til mange flere samferdselsprosjekter.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg er godt kjent med arbeidet med å få realisert en bedre løsning for E6 gjennom Narvik sentrum. Narviktunnelen er prioritert i Nasjonal transportplan 2022-2033. Prosjektet omfatter blant annet bygging av ny tunnel ut av sentrum, og skal sikre et godt bymiljø og gode forbindelser mellom utviklingsområdene på Narvikhalvøya. Statens vegvesen arbeider sammen med lokale aktører med vurderinger av om prosjektet bør inngå i en eventuell bypakke i Narvik. Prosjektet er anslått å koste om lag 950 millioner kroner.
Samferdselsdepartementet er i full gang med arbeidet med ny Nasjonal transportplan. Jeg ønsker ikke nå å gå nærmere inn på departementets vurderinger av transportvirksomhetenes prioriteringer, eller enkeltprosjekters muligheter til å bli prioritert innenfor rammene av transportplanen. Departementet vil ha tett kontakt med lokale og regionale myndigheter i det videre arbeidet, og vi vil lytte til alle innspill og synspunkter som vi mottar om tiltak som bør prioriteres i Nasjonal transportplan. De endelige prioriteringene av prosjektene vil først bli presentert når transportplanen legges frem om ett snaut år.
Jeg finner det dessuten ikke naturlig å konkludere om enkeltprosjekter i denne fasen av NTP-arbeidet, før departementet har mottatt høringsinnspillene fra lokale og regionale myndigheter.