Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2045 (2022-2023)
Innlevert: 25.04.2023
Sendt: 25.04.2023
Besvart: 03.05.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Ser ministeren at det er ulogisk at bilistene i Innlandet må skifte fra piggdekk til vinterdekk tidligere enn bilistene i de tre nordligste fylkene og vil ministeren, ut ifra et trafikksikkerhetsperspektiv, se på muligheten for å endre reglene slik at også Innlandet, og muligens flere deler av landet, også kan utvidet fristen til å skifte fra piggdekk til sommerdekk til 30. april?

Begrunnelse

I Innlandet, men også i resten av landet, kan det komme mye snø også etter påske, noe som kan føre til enormt krevende kjøreforhold med mye is og snø på veiene.
Vi har flere eksempler på at det har snødd mye i slutten av april og t.o.m. i begynnelsen av mai, selv om snø i mai er mer sjelden.
Det er vanlig å skifte fra vinterdekk til sommerdekk etter påsken, også for de som kjører med piggfrie vinterdekk. Hovedårsaken til det er at piggdekk kun kan brukes fra og med 1. november og til og med første søndag etter 2. påskedag. I Nordland, Troms og Finnmark kan piggdekk brukes fra og med 16.oktober til og med 30. april.
De gangene påsken er i mars, vil det si at det vil være krav om å skifte til sommerdekk allerede tidlig i april. Det er ingen tvil om at reglene for når man må skifte til sommerdekk går ut over trafikksikkerheten og er direkte trafikkfarlig og i ytterste konsekvens livsfarlig.
De fleste norske bilister følger lojalt reglene og skifter til sommerdekk etter påske. Men om man blir stoppet av politiet med sommerdekk og det har kommet nysnø og er dårlige kjøreforhold, kan man få en stor bot eller faktisk bli fratatt førerkortet.
I Innlandet er det flere store nasjonale vintersportdestinasjoner, store hytteområder og ikke minst store fjellområder, med variert og krevende kjøreforhold, spesielt ved mye snø. Dagens regelverk for når bilistene må skifte til sommerdekk tar ikke hensyn til dette faktum. Følgelig er det ingen logikk i at perioden for når det er tillatt å kjøre med piggdekk i Innlandet er kortere enn hva som er tillatt i Nordland, Troms og Finnmark.
Et stort antall av alle de største hyttekommunene i Norge er i Innlandet og hvor store deler av hytteeierne kommer fra hele Østlandet. Primært bør følgelig reglene for når bilistene må skifte til sommerdekk i Innlandet samkjøres med når fristen er i de tre nordligste fylkene. På det sentrale Østlandet er piggdekkandelen lav, men det bør også være mulig å vurdere om fristen bør utsettes for hele Østlandet eller landet, siden mange ikke bare kjører bil i sitt nærmiljø.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Hovedregelen er at kjøretøy ikke må brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veigrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende.
Vær- og føreforholdene kan likevel tilsi at sommerdekk ikke er tilstrekkelig for å sikre slikt veggrep. Dersom føreforholdene da gjør det nødvendig, kan det derfor likevel brukes piggdekk i den perioden av året hvor dette i utgangspunktet ikke er tillatt. Dette gjelder også i de tilfeller hvor bare deler av den planlagte kjøreruten har vinterforhold, eksempelvis siste delen av turen til hytta.
Jeg gjør for øvrig oppmerksom på at piggfrie vinterdekk kan benyttes uavhengig av perioden for bruk av piggdekk.
Både Statens vegvesen og andre aktører tilbyr god informasjon om føreforholdene slik at det i utgangspunktet er lagt til rette for god oversikt over føreforholdene på den veistrekningen man ønsker å kjøre.
Det er de normalt ulike klimatiske forholdene som er bakgrunnen for at det er kortere periode for tillatt bruk av piggdekk i Sør-Norge enn i Nordland og Troms og Finnmark. Vanligvis er vinteren med utfordrende føreforhold lengre i Nord-Norge enn i sørlige deler av landet, hvor veiene ofte er fri for snø og is på et langt tidligere tidspunkt. På bar vei er det i utgangspunktet uheldig å benytte piggdekk da dette genererer svevestøv og unødvendig veislitasje.
Jeg viser også til at Statens vegvesen kan gjøre unntak fra perioden der piggdekk i utgangspunktet er forbudt. Dette vil eksempelvis kunne være aktuelt i år der vær- og føreforholdene tilsier at piggdekk generelt bør kunne benyttes også etter påske.
Jeg mener dagens regelverk på dette området er tilstrekkelig fleksibelt og hensiktsmessig, og ser ikke nå behov for å vurdere endringer.