Frank Edvard Sve (FrP): Kan samferdselsministeren legge frem den "hemmelige" sammenlignende utredningen av Møreaksen og Romsdalsaksen som ble gjennomført av Statens vegvesen Region vest i 2019?
Begrunnelse
Møreaksen er et prosjekt i Møre og Romsdal der det til no er brukt mer enn 800 million kr til planlegging, på et prosjekt som store deler av befolkningen og næringslivet i fylket, IKKE vil ha.
To kvalitetssikringsrapporter viser blant annet at en vei til flere titalls millioner er uteglemt, en kostnad i et nytteregnestykke er beregnet hele 840 millioner kroner feil og at fylkestinget har gjort bompengevedtak basert på et fem milliarder kroner for positivt regnestykke. Fylkestinget ble også feilinformert om bompengeperioden som lå til grunn for beregningen av en fullstendig feil samfunnsøkonomisk lønnsomhet.
Et annet alternativ for kryssing av Romsdalsfjorden er aktuelt og Romsdalsaksen er det svært mange som ønsker isteden for Møreaksen.
Romsdalsaksen har i mange sine øyner blitt behandla svært dårlig av Statens vegvesen region midt, og etter mange sitt syn IKKJE blitt realistisk vurdert og samanlikna med Møreaksen på en seriøs og rettferdig måte.
– Statens Vegvesen har malt seg inn i et hjørne, som de ikke kommer seg ut av. Til og med Vegdirektoratet er involvert, og eg viser til presentasjonen av utredningen av Romsdalsaksen i Molde i 2019 der en representant fra direktoratet deltok som sannhetsvitne.
Romsdalsaksen AS har gjennom advokat krevd innsyn i den sammenlignende utredningen av Møreaksen og Romsdalsaksen som ble gjennomført i 2019. Utredningen av Romsdalsaksen ble den gangen overlatt til Region vest, som besitter etatens fremste kompetanse på planlegging av flytebruer. Statens vegvesen har imidlertid nektet innsyn i dere kalkyler med henvisning til konkurransemessige forhold.
– Det er meget merkelig når disse tallene bør ha gått ut på dato for lenge siden.
Region vest sitt anslag for rimeligste løsning for Romsdalsaksen var på 15 milliarder kroner. Deres anslag på Romsdalsaksens løsning var på 18 milliarder kroner. Statens Vegvesen Region midt la imidlertid frem rapporten som om Region vest beregnet Romsdalsaksen til 24 milliarder kroner, hele 6-9 milliarder kroner mer enn det opprinnelige, uhildede anslaget.
Det er også flere ulike alternativer til fastlandsamband for Otrøya og Gossen, uten at dette er tatt med av Statens veivesen. Behovet for Kjerringsundet prosjektet er også brukt som argument for Møreaksen, uten andre alternativ.