Linda Hofstad Helleland (H): Er statsråden enig med sin kollega, klima- og miljøminister Espen Barth Eide, om at utfordringene med den såkalte "batteritollen" langt på vei er løst, og hvis det er tilfelle kan han si noe konkret om hvordan utfordringene er løst?
Begrunnelse
Flere bedrifter ønsker å satse på batteriproduksjon i Norge, og hittil er det lansert planer om 4 såkalte gigabatterifabrikker. Henholdsvis Freyr i Mo i Rana, Morrow i Arendal, Beyonder i Haugaland og Aker Horizons planer i Narvik. Analyseselskapet Menon anslår i en rapport fra 2022 at eksportverdien på batterier kan havne på 78 milliarder kroner i året. Som er deres basisscenario.
En utfordring for norsk batteriproduksjon er den såkalte "batteritollen". Frihandelsavtalen mellom EU og Storbritannia i etterkant av Brexit, inneholder opprinnelseskrav på bilbatterier i elektriske biler. Tidligere kunne hele 70 % av batterikomponentene være produsert utenfor EU og Storbritannia, men som følge av frihandelsavtalen vil denne grensen strammes inn fra 2024. Fra da av vil kun 50 % av batterikomponentene i en elbil som eksporteres fra EU til Storbritannia kunne komme utenfra uten å bli ilagt en ekstra toll på 10 %. Noe som vil ramme norsk batteriproduksjon og Norges adgang til å delta i den europeiske elbilverdikjeden. Innpass i den europeiske elbilverdikjeden vil være en forutsetning for at mange av batterisatsingene i Norge skal lykkes.
Norge og EU har inngått en såkalt "grønn allianse". Klima- og miljøminister Barth Eide sa i spørretimen på Stortinget den 26. april at den grønne alliansen "langt på vei løst det problemet som skulle løses" i batterisaken.