Tor André Johnsen (FrP): Hvor mye forsinkelser er det med innføring av ERMTS på Gjøvik, Kongsvinger og Rørosbanen, og hvordan vil forsinkelsene påvirke utbyttingen og sluttføring av dobbeltsporet på Dovrebanen frem til Hamar og vil det påvirke trafikken og kapasiteten på strekningen Hamar - Oslo?
Begrunnelse
Allerede i Stortingsmelding 26 (2012-2013), Nasjonal Transportplan 2014 -2023, under hovedprioriteringer jernbane, så besluttet regjeringen at det norske jernbanenettet skulle utrustes med det felleseuropeiske signalanlegget ERMTS (European Rail Traffic Management System).
Innføring av ERMTS innebærer et nytt signalsystem hvor man går vi over til et data- og kommunikasjonsbasert system. Det vil si at dagens lyssignaler flyttes fra sporet og inn i togene. Det gir mindre utstyr i og langs sporet, og reduserer risiko for feil.
Når Bane NOR digitaliserer jernbanen med et nytt signalsystem skal det gi bedre sikkerhet, færre forsinkelser og flere tog i rute for passasjerer og gods.
I Byggeindustrien kan man lese at innføring av ERMTS er forsinket. BaneNOR styret er tydelige på at 32-milliarder prosjektet t.o.m. er “betydelig forsinket“.
I et styrereferat beskriver bl.a. styret Bane Nor forsinkelsen i ERTMS-prosjektet som betydelig. Både Gjøvikbanen og Nordlandsbanen skulle etter planen ha kjørt på ERTMS i dag.
I januar varslet Bane Nor-styret at de hadde behov for å se nærmere på ERTMS-utbyggingen i detalj. Jernbanedirektoratet varsler heldigvis en tettere oppfølging.
Men det er uansett meget oppsiktsvekkende at vi rett etter de enorme overskridelsene og forsinkelsene på Follobanen, får nye negative nyheter fra BaneNOR.
FrP har alltid jobbet målrettet for både å bygge ut bedre vei- og jernbanenett i Norge. Da Jon Georg Dale var Samferdselsminister sørget vi for å starte opp dobbeltsporet til Hamar høsten 2019, men så stoppet Solberg og daværende samferdselsminister Hareide dobbeltspor prosjektet i mars 2020. I forhandlingene om revidert statsbudsjett i mai 2020 sørget Frp for at det ble startet opp igjen. FrP har et stort og sterkt eierskap til dobbeltspor- prosjektet til Hamar og vi følger det tett for å passe på at på at dobbeltsporet kommer til Hamar i løpet av 2027. Men med «betydelige forsinkelser» på innføring av ERMTS, så er vi bekymret for fremdriften og usikre på om dobbeltsporet åpner for trafikk til Hamar stasjon i løpet av 2027.