Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2170 (2022-2023)
Innlevert: 09.05.2023
Sendt: 09.05.2023
Besvart: 16.05.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Hvor mye forsinkelser er det med innføring av ERMTS på Gjøvik, Kongsvinger og Rørosbanen, og hvordan vil forsinkelsene påvirke utbyttingen og sluttføring av dobbeltsporet på Dovrebanen frem til Hamar og vil det påvirke trafikken og kapasiteten på strekningen Hamar - Oslo?

Begrunnelse

Allerede i Stortingsmelding 26 (2012-2013), Nasjonal Transportplan 2014 -2023, under hovedprioriteringer jernbane, så besluttet regjeringen at det norske jernbanenettet skulle utrustes med det felleseuropeiske signalanlegget ERMTS (European Rail Traffic Management System).
Innføring av ERMTS innebærer et nytt signalsystem hvor man går vi over til et data- og kommunikasjonsbasert system. Det vil si at dagens lyssignaler flyttes fra sporet og inn i togene. Det gir mindre utstyr i og langs sporet, og reduserer risiko for feil.
Når Bane NOR digitaliserer jernbanen med et nytt signalsystem skal det gi bedre sikkerhet, færre forsinkelser og flere tog i rute for passasjerer og gods.
I Byggeindustrien kan man lese at innføring av ERMTS er forsinket. BaneNOR styret er tydelige på at 32-milliarder prosjektet t.o.m. er “betydelig forsinket“.
I et styrereferat beskriver bl.a. styret Bane Nor forsinkelsen i ERTMS-prosjektet som betydelig. Både Gjøvikbanen og Nordlandsbanen skulle etter planen ha kjørt på ERTMS i dag.
I januar varslet Bane Nor-styret at de hadde behov for å se nærmere på ERTMS-utbyggingen i detalj. Jernbanedirektoratet varsler heldigvis en tettere oppfølging.
Men det er uansett meget oppsiktsvekkende at vi rett etter de enorme overskridelsene og forsinkelsene på Follobanen, får nye negative nyheter fra BaneNOR.
FrP har alltid jobbet målrettet for både å bygge ut bedre vei- og jernbanenett i Norge. Da Jon Georg Dale var Samferdselsminister sørget vi for å starte opp dobbeltsporet til Hamar høsten 2019, men så stoppet Solberg og daværende samferdselsminister Hareide dobbeltspor prosjektet i mars 2020. I forhandlingene om revidert statsbudsjett i mai 2020 sørget Frp for at det ble startet opp igjen. FrP har et stort og sterkt eierskap til dobbeltspor- prosjektet til Hamar og vi følger det tett for å passe på at på at dobbeltsporet kommer til Hamar i løpet av 2027. Men med «betydelige forsinkelser» på innføring av ERMTS, så er vi bekymret for fremdriften og usikre på om dobbeltsporet åpner for trafikk til Hamar stasjon i løpet av 2027.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Innføringen av ERTMS (European Rail Traffic Management System) i Norge ble besluttet i 2012 og er blant annet begrunnet i behovet for å gå over fra gammel til ny teknologi. ERTMS vil gi økt sikkerhet, møte krav om en felles europeisk standard, og gi bedre trafikkflyt og punktlighet. Det er et av Norges største digitaliseringsprosjekt, og fremdriften i prosjektet har stor betydning for både kostnad og framdrift i andre prosjekter og effektpakker med avhengigheter til ERTMS-prosjektet. Gamle togsett må videre være tilpasset ERTMS når det nye systemet innføres på de ulike jernbanestrekningene, og ERTMS må være innført på de strekningene som skal trafikkeres av nye togsett som leveres med nytt system.
ERTMS-programmet har vært påvirket av forstyrrelser i globale forsyningskjeder. Dette har blant annet ført til mangel på komponenter og deler til kjøretøy, og gitt forsinkelser på ombygging av tog med ERTMS-ombordutstyr. Som følge av disse forstyrrelsene, har Bane NOR utsatt åpningen av ERTMS på Gjøvikbanen og Nordlandsbanen. Ny framdriftsplan for disse strekningene legger opp til å ta i bruk nytt signalsystem på Gjøvikbanen i november 2023, og på Nordlandsbanen mot slutten av 2024.
Nasjonal signalplan beskriver rekkefølgen for innføring av ERTMS i Norge. På grunn av utfordringene nevnt over, er det behov for å revidere signalplanen. BN melder at arbeidet med dette forventes avsluttet høsten 2023. Fordi risikoen knyttet til eventuelle ytterligere forsinkelser kan påvirke fremdriften for andre effektpakker som per i dag er i rute, har departementet nå bedt Jernbanedirektoratet utarbeide og følge opp en helhetlig plan for risikostyring i ERTMS-prosjektet. Planen skal sikre at Jernbanedirektoratet, Bane NOR, Norske tog og Statens jernbanetilsyn deler relevant informasjon tidlig, har felles forståelse av status og risikobilde for gjennomføring av prosjektet og ikke minst hvilke risikoreduserende tiltak som samlet sett bør iverksettes og hvordan de virker sammen. På denne bakgrunn skal direktoratet gi en vurdering av konsekvenser for planlagte tilbudsforbedringer på relevante strekninger.
Det er med andre ord litt for tidlig å si noe konkret om eventuelle konsekvenser for sluttføringen av dobbeltsporet til Hamar, som stortingsrepresentanten er særlig opptatt av. Men jeg kan love at Samferdselsdepartementet følger ERTMS-prosjektet tett, både gjennom styringsdialogen med Jernbanedirektoratet og i eierdialogen med Bane NOR.