Dagfinn Henrik Olsen (FrP): I Kystverkets innstilling i forbindelse utredning av lostjenesten foreslås det en samlokalisering av losformidlingssentralene i Lødingen, Kvitsøy og Horten. Ordførerne i de 3 vertkommunene har tidligere hatt møte med statssekretæren for å tilkjennegi sitt syn på saken. Her ble det fra statssekretæren side opplyst at man ikke hadde til hensikt å slå sammen sentralene.
Har statsråden samme syn på saken som statssekretæren, og hva tenker ministeren om at en ny sikkerhetssituasjon ikke er tatt med i bestillingen til Kystverket?
Begrunnelse
I Nærings- og fiskeridepartementets (NFD) bestillingsbrev til Kystverket av 9. september 2022 med svarfrist 1. mai 2023, ser det ut til man ønsker enda en ny lokaliserings- og dimensjoneringsdebatt omkring Kystverkets losformidlingssentraler. Effektiviteten og kvaliteten til Kystverkets lostjeneste og gode utførelse er avhengig av en god og effektiv losformidling. Dette organiseres i dag fra losformidlingssentralene i Horten, Lødingen og på Kvitsøy.
Omorganisering av losformidlingssentralene har vært gjenstand for utredning gjentatte ganger siden 2015. Så sent som 29. oktober 2020 skrev daværende statsråd Hareide:
«Vi har ikke planer om eller bestilt ytterligere utredninger av etatens organisering, og da heller ikke knyttet til omorganisering av trafikk- og losformidlingssentraler som dere er særlig opptatt av.»
De faglige argumenter fra tidligere utredninger står seg fortsatt, men allikevel må tjenesten og ansatte igjen oppleve usikkerhet.
Det er høyst usikkert om man vil kunne spare penger ved å slå sammen eller legge ned noen av losformidlingssentralene, det er stort sannsynlighet for at besparelsene spises opp av ineffektivitet.
Losformidlingenes totale kostnad er på cirka 40 millioner kroner av et totalbudsjett på tett oppunder 1 milliard kroner i lostjenesten.
Vi har en langstrakt kyst, og for å imøtekomme næringslivets behov vil det åpenbart være store forskjeller på et losoppdrag i Tana øst i Finnmark og et losoppdrag i Melløs i Østfold.
For at Kystverket skal løse disse oppdragene på en god måte, er det er ulikt behov for opplæring, kompetanse og lokalkunnskap ved de forskjellige losformidlingssentralene. Denne kunnskapen og kompetansen må vedlikeholdes lokalt og kontinuerlig.
Sikkerhetspolitiske anliggender er ikke omtalt i bestillingen og ser for oss ut som en åpenbar mangel. Kystverket og Forvaret er i ferd med å innlemme Kystverkets losformidlings- og sjøtrafikksentraler i Forsvarets tjeneste ved en krise- og krigssituasjon.
Med tanke på en krise- og krigssituasjon, fare for terror og sabotasje, er det er klokt å være lokalisert slik som i dag fremfor «alt i en kurv».