Skriftlig spørsmål fra Bård Ludvig Thorheim (H) til næringsministeren

Dokument nr. 15:2186 (2022-2023)
Innlevert: 10.05.2023
Sendt: 11.05.2023
Besvart: 22.05.2023 av næringsminister Jan Christian Vestre

Bård Ludvig Thorheim (H)

Spørsmål

Bård Ludvig Thorheim (H): Hva er de administrative barrierene som hindrer fremgang i å etablere ny gruvedrift i Sulitjelma, og vil statsråden ta initiativ til å endre regelverk og byråkratisk praksis som står i veien for en raskere administrative avklaringer knyttet til oppstart av ny mineralvirksomhet i Sulitjelma?

Begrunnelse

Det er en bred erkjennelse i Europa og transatlantisk at vestlige, allierte land må bli mer selvforsynt med strategisk viktige mineraler for å beskytte økonomi og industri og gjennomføre det grønne skiftet. Norge som et mineralrikt land som kan gi et stort bidrag i denne sammenhengen, og samtidig utvikle ny industri, jobber og velferd hjemme.
Høyre tok i regjering initiativ til en ny og forenklende minerallov og partiet har nylig lagt frem en mineralstrategi som går inn for vesentlige og dyptgripende forenklinger av alle deler av prosessen med å innhente tillatelse til gruvedrift i Norge.
Nye Sulitjelma Gruve AS har det siste tiåret arbeidet for å gjenoppta drift og uttak av kobber, som er på EUs liste over strategisk viktige mineraler, i den nedlagte gruven.
Prosjektet har bred støtte i lokalsamfunnet, kommunen og blant reindrifta. Nordland fylkeskommune ønsker at prosjektet skal være underlagt et hurtigspor. Og uttak fra gamle gruver minimerer miljøinngrep.
I et brev fra Direktoratet for mineralforvaltning datert mars 2023 gis det likevel ikke tillatelse til å benytte nødvendig tilkomsttunnel og det understrekes at en klagebehandling i statsrådens departement kan ta 1-5 år.
Dersom Norge skal bli et ledende land i Europa innen mineraler og ny grønn industri, er det nødvendig at administrative barrierer og byråkratiske saksbehandlingspraksis på mineralfeltet gjennomgås, revideres og forbedres. Det vil være nyttig å høre statsrådens vurdering av hva som kan gjøres bedre fra sentrale myndigheters side i prosjektet for ny gruvevirksomhet i Sulitjelma og hvordan han vil følge opp dette prosjektet videre.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Metaller og mineraler er en forutsetning for å gjennomføre det grønne skiftet og omstillingen fra fossil til fornybar energi. Mange internasjonale analyser advarer om at verdens klimaambisjoner ikke står i forhold til tilgangen på de kritiske mineralene som er nødvendig for det grønne skiftet med dagens teknologier. Gjennom manglende råvareproduksjon har Europa og store deler av den vestlige verden gjort seg sårbare for tilgangen til kritiske råvarer.
I Norge har vi en aktiv mineralnæring og et stort potensial for ytterligere produksjon av kritiske mineralressurser. Mineralproduksjon er ikke bare viktig for de grønne norske og europeiske verdikjedene, men også for Norges posisjon overfor våre strategiske allianse- og samarbeidspartnere. Regjeringens ambisjon er at Norge skal være en stabil og langsiktig leverandør av mineraler til det grønne skiftet.
En langsiktig og bærekraftig forvaltning av ressurser er et grunnprinsipp i regjeringens politikk. Regjeringens ambisjon er at norsk mineralnæring skal inngå i sirkulærøkonomien og redusere behovet for deponi. Vi kan ikke utvikle grønne teknologier uten hensyn til sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft. Dette innebærer at statlige tillatelsesprosesser må underlegges en grundig behandling. Myndighetenes ansvar er å etablere stabile og forutsigbare rammevilkår for næringen, legge til rette for gode prosesser, god lokal forankring og å bruke og utvikle den statlige verktøykassen.
Samtidig er regjeringen opptatt av at norske mineralprosjekter må realiseres raskere, herunder at unødvendig tidsbruk fjernes. Regjeringen skal innen kort tid presentere en ny mineralstrategi. Her vil regjeringens politikk for hvordan mineralprosjekter kan realiseres mer effektivt presenteres. Selv om regjeringen ønsker å legge til rette for raskere realisering av mineralprosjekter, er det etter dagens lovverk flere prosesser som må gjennomføres ved etablering av ny gruvevirksomhet. Arealavklaring etter plan- og bygningsloven, tillatelser etter forurensingsregelverket og rettigheter og tillatelser etter mineralloven er sentrale prosesser.
Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren for Svalbard (DMF) følger opp rettigheter til statens mineraler, og har ansvar for behandling av søknader om nødvendige tillatelser i tråd med minerallovens bestemmelser. I Sulitjelma er det flere aktører som har slike rettigheter, inkludert i området hvor Nye Sulitjelma Gruver AS (NSG) ønsker etablering og utvidelse av tilkomsttunnel.
DMF fattet den 16. mars 2023 vedtak om at den planlagte aktiviteten med etablering av tilkomsttunnel og påfølgende undersøkelsesarbeider er å anse som prøveuttak og følgelig omfattet av mineralloven. Vedtaket er påklaget, og ble oversendt Nærings- og fiskeridepartementet for behandling den 10. mai 2023. Regjeringen har ikke mulighet til å forskuttere utfallet av klagebehandlingen.
NSG har bedt om tilgang til den såkalte Rupsi-stollen og ønsker å utvide denne med ca. 1 km for å anvende denne som tilkomsttunnel. I Sulitjelma har staten ved NFD hjemfalte gruverom, inkludert nevnte Rupsi-stoll. DMF har et delegert ansvar for eiendomsforvaltningen av de hjemfalte gruverommene, inkludert håndtering av pålegg knyttet til forurensingssituasjonen etter gammel gruvedrift fra Miljødirektoratet til NFD. Dette krever prinsipielle avklaringer mellom DMF og NFD, blant annet knyttet til fremtidig eierskap og ansvar for tunnelen og om forholdet til eksisterende forurensingssituasjon etter gammel gruvedrift, samt forholdet til eksisterende rettighetshavere. NFD avventer en juridisk utgreiing fra DMF om spørsmålet før NFD kan gå videre med sakens prinsipielle avklaringer.
Regjeringen ønsker hurtig avklaring av spørsmålene rundt gruvedrift i Sulitjelma. Samtidig kan saksbehandlingen ikke gå på akkord med de grunnleggende prinsippene om bærekraftig mineralutvinning. Dette fordrer gode og grundige prosesser i behandlingen av mineralsaker hos departementet og i DMF, og innebærer en ansvarlig vurdering av de rettslige komplikasjonene i Sulitjelma, slik at det skapes forutsigbare forutsetninger og rammevilkår for NSG og de andre rettighetshaverne. Saksbehandlingstiden har vært lengre enn normalt for mineralsaker i NFD bl.a. på grunn av Covid-19-pandemien.
Regjeringen har ikke mulighet til å gå nærmere inn på de konkrete spørsmålene nevnt ovenfor da disse for tiden er til behandling i NFD og DMF.