Skriftlig spørsmål fra Hege Bae Nyholt (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2226 (2022-2023)
Innlevert: 12.05.2023
Sendt: 15.05.2023
Besvart: 23.05.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Hege Bae Nyholt (R)

Spørsmål

Hege Bae Nyholt (R): Høsten 2016 ble prisen på månedskort med daværende NSB satt ned med 20 prosent over hele landet, foruten Oslo, Akershus, Bergen, Stavanger og Trondheim.
Hva slags effekt hadde prisreduksjonen på månedskortsalget, og hvor stort er månedskortsalget hos jernbanen i dag, fordelt på fylker?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Fra 14.10.2016 fikk følgende billettprodukter 20 prosent prisreduksjon på toget utenfor takstsamarbeidsområdene:

• NSB 30-dagers billett, voksen og student
• NSB Komfort 30-dagers billett
• NSB Årsbillett

Redusert pris på månedsbillett var begrenset til strekninger hvor NSB var takstmyndighet. De største markedene som fikk nytte av endringen, var pendlere på IC-strekningene i Østlandsområdet (Skien/Lillehammer/Halden-Oslo S), og pendlere på regiontogstrekninger utenfor storbyene. Prisene ble uforandret innenfor takstsamarbeidsområdene, samt på Gjøvikbanen og Bratsbergbanen.
Vy (den gang NSB) gjennomførte en elastisitetsanalyse av prisendringene (begrenset til Østlandet), og målte salget av periodebilletter i perioden før og etter prisendringen trådte i kraft. Analysen viste en etterspørselselastisitet på minus 0,5 for 30 dager voksen, og minus 1,4 for 30 dager student. For voksen innebærer dette at en prisreduksjon på 20 prosent fører til en ti prosent økning i antall solgte periodebilletter. Totalt sett fant Vy at billettinntektene ble redusert etter prisendringen, hvilket i denne sammenheng betyr at slike prisreduksjoner medfører et økt statlig vederlagsbehov.
En stor andel av togreisene med månedskort skjer innenfor takstsamarbeidsområdene Ruter, Skyss, AtB og Kolumbus. Også her ble etter hvert prisene for månedskort redusert, men det medførte ingen endring i prisene til kundene fordi takstnivå allerede var vesentlig lavere i de fylkeskommunale takstene. Endringen medførte imidlertid en mer bærekraftig samarbeidsavtale med NSB for de fylkeskommunale administrasjonsselskapene. Dette fordi fylkeskommunene måtte kompensere NSB/Vy for antall reiser som ble gjennomført etter NSB-takst. Siden NSB-takst var mye høyere enn Ruter/Skyss/AtB/Kolumbus-takst, måtte fylkeskommunene yte betydelig kompensasjon til NSB. Når togtakstene i storbyene også ble redusert, ble takstdifferansen og kompensasjonen fra fylkeskommunene til NSB mindre.
Jernbanedirektoratet opplyser at de i sine beregninger innenfor takstsamarbeidsområdene normalt opererer med en priselastisitet på minus 0,2 for periodebillett (minus 0,4 for enkeltbillett). For periodebilletter innebærer det at en prisreduksjon på 20 prosent fører til kun fire prosents økning i antall solgte periodebilletter. Altså en svakere effekt på billettsalget enn det NSB erfarte i 2016.
Direktoratet har ingen dokumentasjon på årsak til høyere priselastisitet for prisendringen i 2016 sammenlignet med tilsvarende prisreduksjoner i takstsamarbeidsområder. Direktoratet mener imidlertid det er rimelig å anta at priselastisiteten er noe høyere for pendlere som reiser langt, samt at prisreduksjonen i 2016 ble gjennomført i kjølvannet av at NSB etablerte en ny rutemodell i Østlandet med vesentlige tilbudsforbedringer for pendlere på flere strekninger.
Stortingsrepresentanten spør også om omfanget av dagens salg av månedskort på jernbanen, fordelt på fylker. Dette er tall Jernbanedirektoratet ikke sitter på, siden dette ikke er et rapporteringskrav i dagens trafikkavtaler. En utfordring med slike tall vil uansett være fordeling på fylker. Jernbanens egne periodebilletter selges fra stasjon til stasjon, i motsetning til f.eks. Ruters periodebilletter som er sonebaserte. Spørsmålet blir da hvordan fylkesfordelingen blir når de to stasjonene ligger i hvert sitt fylke.
Direktoratet ønsker likevel å se nærmere på dette, og har derfor stilt som rapporteringskrav antall solgte periodebilletter til ordinær pris i direktetildelingen av togtrafikken i Østlandsområdet.