Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2245 (2022-2023)
Innlevert: 15.05.2023
Sendt: 15.05.2023
Besvart: 24.05.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Kan samferdselsministeren legge fram gjeldende planer for dette trafikkområdet og når kan nytt trafikksystem bli bygd ut som avløser rundkjøringen i Lillestrøm ved utgangen av Rælingstunellen?

Begrunnelse

På riksveg 159 i Rælingen kommune ligger Rælingstunellen på 1 850 m firefeltsveg.
Ved utgangen av denne tunellen går løpene inn i en større rundkjøring, som medfører kork og lange køer i tunellen til tider. Underteikna vart stående der sist veke i over ein halv time igjennom denne tunellen i bortimot 0 km/h og med svært mange biler.
Denne rundkjøringen lager også køproblem i mange andre veger i området slik som Fv 120.
Når trafikken står så dønn i kork i en toløps tunell på 1 850 meter, ville dette blitt totalkatastrofe ved en brann, og verken Statens vegvesen eller samferdselsministeren kan la være å ta fatt i dette.
Det er totalt ulogisk med firefeltsveg som ender opp i et trafikknutepunkt med en rundkjøring som stopper det meste, her må det klart bygges nytt trafikksystem for å oppnå flyt i trafikken uten stopp i tunellen, og kødannelser i resten av dette svært trafikkerte området.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Statens vegvesen opplyser at Rælingstunnelen har en årsdøgntrafikk (ÅDT) på 31 300 med en tungbilandel på 9 prosent. Rundkjøringen som er direkte på nordsiden av tunnelen, har fire armer og krysses av fylkesvei 120 Nedre Rælingsvei som har en ÅDT på 14 900 fra sør. Lillestrømsbrua har en ÅDT på 34 000. Rundkjøringen er utformet med to kjørefelt, og i rushtid er utfordringen knyttet til avvikling av trafikk fra Lillestrøm som skal sørover på fylkesvei 120. Dette bidrar til at trafikk fra Rælingstunnelen må vente.
Per nå er det ingen prosjekter på denne riksveien som inngår i Statens vegvesens prosjektportefølje. Det er rømningsveier per hver 250 meter i Rælingstunnelen. Videre er sikring og slukkeutstyr forskriftsmessig installert, og det ble montert nye avtrekksvifter i 2022. Problemstillingen med kø i tunnelen er kjent, men ikke vurdert som kritisk siden dette forekommer sporadisk. I forbindelse med utstillinger på Nova Spektrum (tidligere Norges varemesse) i Lillestrøm er det tendenser til kødannelse på tilstøtende veinett. Nova Spektrum oppfordrer sine besøkende til å benytte kollektive reisemidler.
I byvekstavtalesamarbeidet mellom staten, Viken fylkeskommune, Oslo kommune, Bærum kommune, Lillestrøm kommune og Nordre Follo kommune arbeider partene mot et felles mål om at personbiltrafikken ikke skal øke. Jeg er kjent med at Lillestrøm kommune har arbeidet målrettet med å fjerne trafikk fra sine gater og har gjort en rekke tiltak for å tilrettelegge for økt bruk av kollektivtransport.
Jeg har fått opplyst at det i forslag til handlingsprogram (for perioden 2024-2027) for Byvekstavtalen i Oslo-området og for den bompengefinansierte bypakken, Oslopakke 3, er lagt opp til å gjennomføre kollektivtiltak på fylkesvei 120 Nedre Rælingsvei mot kryss med rv. 159. Det er lagt opp til at det i 2024 skal brukes 11,4 millioner kroner til bedre framkommelighet og sikkerhet for kollektivreisende. Partene arbeider i fellesskap målrettet med å oppfylle nullvekstmålet og få flere reiser over på kollektiv, sykkel og gåing, noe som også vil kunne bidra til å redusere problemet med kødannelser i Rælingstunnelen.