Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2259 (2022-2023)
Innlevert: 16.05.2023
Sendt: 16.05.2023
Besvart: 25.05.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): Viser til oppdragsbrev av 23/2-23 fra SD til verksemdene der dei ber om ei vurdering av alle prioriterte prosjekt i sitt prioriteringsoppdrag 31/3-23. I det felles grunnlaget av føresetnadane verksemdene har antatt, er fleire variabler som bensinpris, bompenger mm er satt så høgt at transportnytten fell kraftig.
Meinar statsråden at det er hensiktsmessig å legge inn urealistiske variabler i analysemodellene for å tilfredstille eit teoretisk mål - og med det skape uvisse om vi i det heile tatt skal byggjast vegar i landet vårt?

Begrunnelse

Regjeringen bestilte 23. februar tilleggsutredning fra transportetatene i høve NTP arbeidet.
I rapporten «Klimabaner – forutsetninger og resultater» vert det lagt til grunn føresetnader som totalt vil endre trafikk på alle vegane i landet, og bygging av nye vegar vil i følgje samfunnsnytteberekningar aldri bli bygd.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Noregs klimamål for 2030 er å redusere utsleppa med minst 55 prosent innan 2030, samanlikna med 1990. I tillegg har vi eit lovfesta mål om at Noreg skal være eit lågutsleppssamfunn i 2050.
Korleis samfunnet vårt vil sjå ut dersom utsleppa skal kuttast i eit såpass stort omfang er usikkert, og i arbeidet med ny NTP må ein ta høgde for store endringar. I eit tilleggsoppdrag til Nasjonal transportplan 2025-2036 blei transportverksemdene difor bedt om å levere ein alternativ bane som er foreinleg med klimamåla i 2030 og 2050 og som legg til grunn at nullvekstmålet i byområda vert oppfylt for kvart år i perioden. Føremålet med eit slik oppdrag var å få eit inntrykk av ulike typar verkemiddel som kan vere naudsynte for å oppnå reduksjonar i utslepp som følger av desse måla, samt korleis den samfunnsøkonomiske lønsemda knytt til dei store prosjekta påverkast når ein slik bane ligg til grunn i utrekningane. Det er verksemdene sjølv som har vald ut dei konkrete førutsetnadene. Det er naudsynt og ynskjeleg at dei har handlingsrom til å gjere følsemdanalysar og utrekning av korleis vi kan nå fastsatte mål. Utrekningane må sjåast som tekniske illustrasjonar som gjev relevant kunnskap gitt dei moglegheitane transportmodellane gjev.
Eg meinar det er naudsynt at vi får fram fleire bilete av korleis framtida kan sjå ut og at dette kan gje ein meir realistisk transportplan.