Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til finansministeren

Dokument nr. 15:2260 (2022-2023)
Innlevert: 16.05.2023
Sendt: 16.05.2023
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 25.05.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): Er det aktuelt for finansministeren med dieselpriser og bensinpriser på 50 kr/l for å nå klimamålene?

Begrunnelse

Regjeringen bestilte 23. februar tilleggsutredning fra transportetatene i høve NTP arbeidet.
I rapporten «Klimabaner – forutsetninger og resultater» vert det lagt til grunn føresetnader som totalt vil endre trafikk på alle vegane i landet.
Blant annet så høge drivstoffpriser og bompenger at trafikken vil reduseres kraftig.
Verksemdene har på bakgrunn av desse føresetnadane levert ei vurdering av alle prosjekt dei prioriterte i sitt prioriteringsoppdrag 31/3-23.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Nei, det er ikke aktuelt for regjeringen med diesel og bensinpriser på 50 kroner per liter.
Samtidig mener jeg at det er helt nødvendig at vi får frem flere bilder av hvordan fremtiden kan se ut. Det er nemlig svært usikkert hvordan samfunnet vårt vil se ut dersom utslippene skal kuttes i et så stort omfang at vi når Norges klimamål. Norges klimamål for 2030 er å redusere utslippene med minst 55 prosent innen 2030, sammenlignet med 1990. I tillegg har vi et lovfestet mål om at Norge skal være et lavutslippssamfunn i 2050.
I arbeidet med ny NTP er vi derfor nødt til å ta høyde for store endringer i det norske samfunnet. I et tilleggsoppdrag til Nasjonal transportplan 2025-2036 ble transportvirksomhetene bedt om å levere en alternativ bane som er forenlig med klimamålene i 2030 og 2050 og som legger til grunn at nullvekstmålet i byområdene er oppfylt for hvert år i beregningsperioden. Hensikten var å få et inntrykk av ulike typer virkemidler som kan være nødvendige for å oppnå utslippsreduksjonene som følger av disse målsettingene, samt hvordan den samfunnsøkonomiske lønnsomheten knyttet til de store prosjektene påvirkes når en slik bane legges til grunn i beregningene. Disse beregningene må anses som tekniske illustrasjoner som gir relevant kunnskap gitt de mulighetene transportmodellverktøyene gir. Begrensninger i verktøyene mht. hvilke tiltak og virkemidler som kan beregnes, øker betydningen av pris på drivstoff i modellen.
Jeg mener at dette kan bidra til å gi en mer realistisk transportplan, men det er ikke dermed sagt at vi mener at det er aktuelt med en drivstoffpris på 50 kroner per liter.