Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2410 (2022-2023)
Innlevert: 02.06.2023
Sendt: 02.06.2023
Besvart: 08.06.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Mener statsråden det er fornuftig at bilistene skal måtte betale bompenger for å finansiere at en firefelts vei blir redusert til ren tofelts vei for bilistene?

Begrunnelse

Siden 1996 har bilistene hatt en nesten 5 kilometer lang firefelts vei på deler av Rolvsøyveien. Nå må bilistene ta regningene ved å måtte betale historisk mye i bompenger for å finansiere at dette strekket blir redusert fra firefelts vei til tofeltsvei for bilistene. Folketallet i Nedre Glomma har økt betydelig siden 1996 og selv om mange velger å bruke kollektivtrafikk er mange avhengig av bilen for å få hverdagen til å fungere. Det å da halvere veikapasiteten vil etter FrPs syn være veldig uheldig. Når kostnadene også skyves over på bilistene gjennom en historisk økning i bompenger oppfattes dette som særdeles urimelig.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Fylkesvei 109 er en viktig del av bypakke Nedre Glomma fase 2, som er vedtatt av Sarpsborg og Fredrikstad kommuner og Viken fylkeskommune, og som Stortinget har gitt sin tilslutning til.
Hovedmålene i bypakken er:

- Nullvekstmålet, som handler om at klimagassutslipp, kø, luftforurensing og støy skal reduseres gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange.
- Økt fremkommelighet for kollektivtrafikken
- Økt fremkommelighet for gående og syklende
- Økt fremkommelighet for næringstransporten

Det er viktig med god fremkommelighet for buss og næringstrafikk, og effektive og trygge forhold for syklister og gående. Dersom de som kan det, velger å gå, sykle eller ta bussen, vil det også gi bedre plass på veien for de som trenger bilen.
Utbyggingen av fylkesvei 109 vil bety en stor forbedring for alle trafikantgrupper, sammenlignet med dagens situasjon. De planlagte løsningene vil bidra til at det blir mer attraktivt å benytte buss, å sykle og gå. Det er i tråd med målene for Bypakke Nedre Glomma fase 2, som kommunene stiller seg bak, og med regionale og nasjonale mål for transport, klima og miljø.