Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2435 (2022-2023) Innlevert: 04.06.2023 Sendt: 05.06.2023 Besvart: 07.06.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Lan Marie Nguyen Berg (MDG): Staten gir støtte til alle fylker som gir studentrabatt til studenter under 30 år, men flere fylker finansierer studentrabatt utover dette selv. I dag varierer derfor aldersgrensen for studentrabatt på kollektivreiser fra fylke til fylke. Dette skaper en urettferdig forskjellsbehandling rundt i landet når mange over 30 også studerer. Vil regjeringen ta initiativ til en likestilling av aldersgrenser i alle fylker for kollektivrabatter for studenter opp til 40 år?
Jon-Ivar Nygård: Den statlige bevilgningen til rabattordningen for skoleelever og studenter skal dekke 40 prosent rabatt på periodekort for skoleelever og studenter under 30 år. Formålet med ordningen er å bidra til å gjøre kollektivtransport mer attraktivt for ungdom for å fremme gode reisevaner også som voksne. Ordningen har derfor en ungdomsprofil. Rabatten gjelder på kollektivtransport med fylkeskommunal tjenestekontrakt og tog mot fremvisning av legitimasjon. Fylkeskommunene og togselskapene står fritt til å ha bedre ordninger enn dette, basert på lokale behov og prioriteringer. De vilkår som gjelder for statens finansiering er ment å utgjøre minimumsvilkår for ordningene, og har vært gjeldende siden iverksettelsen av ordningen i 2002/2003. Så lenge kollektivtrafikken er et fylkeskommunalt ansvar vil både takster, aldersgrenser og rabattordninger kunne variere med den enkelte fylkeskommunes prioriteringer.Jeg mener dagens ordning er tilfredsstillende, bl.a. fordi den gir rom for fylkene og togselskapene til å etablere bedre ordninger, og har følgelig ikke planer om å endre aldersgrensen.