Linda Hofstad Helleland (H): Hva vil statsråden gjøre for å gi norsk næringsliv tydelige, forutsigbare og rammer for hvordan de skal forholde seg til selskaper som står på Ukrainas liste over International Sponsors of War, hvilken status mener statsråden at Ukrainas svarteliste har og bør ha, og kan statsråden redegjøre for hvordan listen er å forstå og hvordan næringslivet bør forholde seg til den?
Begrunnelse
En rekke selskap har bestemt seg for å fjerne produkter fra norske Freia fra hyllene, siden deres eierselskap Mondelez fortsatt har opprettholdt produksjon i Russland. Produktene som nå fjernes, er imidlertid produsert i Norge, av norske arbeidstakere. De selger ikke produkter i Norge som er produsert i Russland, og de eksporterer heller ingen Freia-produkter til Russland.
Mondelez er langt fra det eneste selskapet på denne listen. Mondelez er heller ikke den eneste store, internasjonale dagligvareleverandøren på listen. Freia leverer til både dagligvarekjeder og andre leverandører – og Oljefondet har andeler i eierselskapet Mondelez. En boikott av alle selskap som direkte og indirekte nevnes på Ukrainas såkalte svarteliste (International Sponsors of War) vil kunne få konsekvenser for svært mange norske arbeidsplasser.
Norge har entydig sluttet opp om EUs sanksjonspakke mot Russland. De til enhver tid gjeldende sanksjonene gir både tydelighet og forutsigbarhet om hvordan det norske næringslivet skal agere for å bidra til å redusere Russlands evne til å finansiere den folkerettsstridige krigen. Sanksjonene mot Russland er nedfelt ved forskrift i norsk rett.
Denne svartelisten til Ukraina består av selskaper som ikke nødvendigvis er sanksjonert mot etter dette regelverket. Dette skaper til dels betydelig usikkerhet i norsk næringsliv om hvordan man skal forholde seg til den.