André N. Skjelstad (V): Vil statsråden vurdere et pilotprosjekt med hydrogenlokomotiv på Rørosbanen eller Nordlandsbanen, slik at vi sikrer overgang fra diesel til fornybar drift av togene på strekningene?
Begrunnelse
Strekningen Hamar - Trondheim bruker i dag dieseltog. BaneNOR mener at elektrifisering vil bli uforholdsmessig dyrt. Vi vet også at kraftsituasjonen lokalt på strekning er utilstrekkelig og vil måtte medføre betydelige forsterkninger av nettet og eventuelt lokale utbygginger for å sikre strekningen strøm. Vi har en lignende situasjon på Nordlandsbanen, der lokomotivene også driftes på diesel.
Tyskland har innført hydrogentog i delstaten Niedersachsen. Østerdalen er hovedåren for tungtransport på vei. De store lastebilprodusentene som Volvo, Scania og Mercedes jobber aktivt med løsninger for hydrogendrift. Det gjøres parallelt med utvikling av batteridrift, men hydrogen ansees å være bedre egnet for tungtransport enn batteri. Dette skyldes to forhold; ladetid er kritisk for tungtransport og tunge batterier medfører begrensninger på totalvekt på kjøretøyene. India har som første land i verden vedtatt en strategi for overgang til hydrogen for all tungtransport.