Mona Fagerås (SV): Vil det komme, i så fall når, en helhetlig gjennomgang av økonomi, klima- og arealregnskap i prosjektet Rogfast, og andre lignende samferdselsprosjekt, samt en avklaring av hva det vil koste bilistene i form av bompenger, og vil det bli naturlig at en også i forkant får en oversikt i hva årlig kostnad staten får til vedlikehold og drift av de ulike prosjektene når de står ferdig?
Begrunnelse
Landbruksministeren har slått fast at hensyn til jordvern vil være sentralt i arbeidet med ny nasjonal transportplan. NRK Trøndelag skreiv i juni 2022 at vei og jernbane vil ta så mye som million kvadratmeter matjord i året de neste årene ifølge samferdselsdepartementet sine beregninger. De sier også at vi de neste seks årene vil bygge ned seks tusen dekar matjord i de store veiprosjektene. Dette vil skje dersom vi ikke stopper opp nå, og tar inn over oss alvoret.
Prosjektet "Rogfast" ble estimert til å ha en kostnad på 16,8 milliarder, og statens bidrag var 5,1 milliard. Men allerede i 2020 hadde prisen økt til 24,8 milliarder, og statens bidrag ble økt til 8,24 milliarder. Det vil si at staten skal bidra med ⅓ av kostnaden. Resten skal bilistene finansiere ved bruk. Det er antydet at det vil koste mellom 7- og 800 kroner tur/retur med dagens kostnadsnivå, og enda mer usikkert er det hva sluttprisen blir på et prosjekt som økte fra 16,8 mrd. til 24,8 før arbeidet startet. Det vil bli for sent å ta debatten om hvem som skal ta regningen når Rogfast står klar. Det ser vi i debatten som pågår nå om bomsatsene i Ryfast-prosjektet.
De fleste ønsker ikke å pendle til jobb i mer enn 30 minutter. Når det i tillegg kommer bompenger på flere hundre kroner hver vei vil ikke argumentet om at vi skal etablere felles bo- og arbeidsmarked mellom Nord-Jæren og Haugalandet holde.
Vi i SV prioriterer å få godstrafikken over fra vei til sjø og bane, i stedet for gigantiske undersjøiske tunneler og broer, noe som også støttes av Transportarbeiderforbundet.
Vi mener kryssing av fjorden med elektriske ferjer hvert tiende til femtende minutt vil være et godt alternativ. Antakelig vil ikke det koste mer enn det vil koste å vedlikeholde Rogfast. Statlig midler bør settes av til oppgradering, trafikksikring og vedlikehold av eksisterende veier, der det allerede er et stort etterslep, framfor vedlikehold av en tunnel.
Vi i SV mener vi bør revurdere Rogfast, og vil ta styring nå. Det er ennå ikke for sent å snu.