Skriftlig spørsmål fra Sivert Bjørnstad (FrP) til næringsministeren

Dokument nr. 15:2612 (2022-2023)
Innlevert: 21.06.2023
Sendt: 21.06.2023
Besvart: 03.07.2023 av næringsminister Jan Christian Vestre

Sivert Bjørnstad (FrP)

Spørsmål

Sivert Bjørnstad (FrP): Nærings- og fiskeridepartementet har opprettet en rekke råd, nemnder, utvalg etc.
Hvordan er kjønnsfordelingen i disse, og finnes det råd, utvalg etc. under NFD som bryter med likestillings- og diskrimineringslovens paragraf 28, og hvilke er eventuelt disse?

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Likestilling og kjønnsbalanse har vært en viktig sak for meg som næringsminister. Skal vi lykkes med den grønne omstillingen, er vi nødt til å ta alle samfunnets ressurser i bruk. Dette har jeg fulgt opp gjennom konkret politikk, og senest i forrige uke ble NHO, LO og regjeringen enige om et forslag som gjelder krav til kjønnsbalanse i næringslivet. Det er en viktig milepæl som jeg tror vil være bra for både verdiskapingen og næringslivet.
Dette temaet opptar meg selvfølgelig også i den daglige styringen av departementet. Jeg har vært opptatt av at vi skal fremme mangfold og likestilling hos oss. I tilfellene jeg har fått forelagt forslag om å søke dispensasjon fra reglene om kjønnsbalanse, har jeg sagt nei til dette, og bedt om at departementet strekker seg for å oppnå kravene om kjønnsbalanse.
Jeg har bedt departementet gå igjennom dette, og arbeide for å sikre kjønnsbalansen der dette ikke er blitt ivaretatt.
Nærings- og fiskeridepartementet har ansvaret for nær 60 styrer, råd, utvalg og nemder. Blant disse har departementet identifisert fire som ikke oppfyller kravene i likestillings- og diskrimineringsloven paragraf 28. Tre av disse fire oppfyller ikke kravene i paragrafens første ledd, om medlemmer. Disse er Klagenemnda for industrielle rettigheter, Meklingsnemnda for arbeidstakeroppfinnelser og Rådet for bygg- og anleggsberedskap. Blant disse tre er det ett, Rådet for bygg- og anleggsberedskap, som også bryter med paragrafens annet ledd, om varamedlemmer. I tillegg er det en overvekt av kvinnelige varamedlemmer, tre mot ett, i Styret i Garantikassen for fiskere, som er under fiskeri- og havministerens ansvarsområde, noe som bryter med paragrafens annet ledd.
Jeg vil understreke at oppfyllelse av kjønnsbalanse i henhold til paragraf 28 i LDL er mitt ansvar. To av disse fire tilfellene som avviker fra LDL § 28 er fra den forrige regjeringen, ett av tilfellene er håndtert administrativt og ett er håndtert politisk i departementet. For ordens skyld vil jeg opplyse om at det er gitt dispensasjon i henhold til paragraf 28 i LDL for tre tilfeller, og alle ble innvilget under tidligere regjeringer.
Når det gjelder avviket i Klagenemnda for industrielle rettigheter er det oppnevnt flere menn enn kvinner. I fremtiden må vi tilstrebe bedre kjønnsbalanse i tråd med loven. I praksis behandles sakene hovedsakelig i KFIR med tre nemndsmedlemmer. I de aller fleste sakene er kjønnsbalansen ivaretatt i henhold til loven, selv om det er oppnevnt flere menn som medlemmer. Leder eller nestleder av nemnda deltar i de aller fleste sakene, og for tiden er både leder og nestleder kvinner.
Departementet vil be virksomhetene som sitter i Rådet for bygg- og anleggsberedskap, Klagenemnda for industrielle rettigheter, Meklingsnemnda for arbeidstakeroppfinnelser og Styret i Garantikassen for fiskere arbeide for å sikre kjønnsbalansen.