Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2658 (2022-2023)
Innlevert: 25.06.2023
Sendt: 26.06.2023
Besvart: 05.07.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Hva vil kunnskapsministeren foreta seg for å sikre at forholdene under gjennomføring av eksamen blir mest mulig like, og vil statsråden vurdere en annulleringsordning for sidemålseksamen på samme måte som vårens ordning for hovedmålseksamen?

Begrunnelse

Under sidemålseksamen i nynorsk i år var det flere elever som ikke fikk tilgang til den digitale ordboken, som er et hjelpemiddel som er tillatt under skriftlig eksamen. Noen elever fikk heller ikke tilgang til fagboken.
Dette utfordrer tillitten til eksamenssystemet, siden forholdene under gjennomføringen av eksamen har vært ulike for ulike grupper elever. Dette gjør at karakterene på eksamen ikke reflekterer elevenes prestasjoner likt.
Selv om det ikke er Utdanningsdirektoratet sin feil at digitale ordbøker ikke fungerer under gjennomføringen av eksamen, er det likevel et problem for fastsettelsen av karakterer i den eksterne sluttvurderingen som er svært viktig for elevene. Elevorganisasjonen har tatt til orde for en annulleringsordning for sidemålseksamen på samme måte som ordningen for hovedmål denne våren, slik at elevene kan få raskt avklart om karakteren blir stående eller ikke.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Eksamen er en viktig del av sluttvurderingssystemet i opplæringen og regjeringen er opptatt av at eksamensgjennomføringen fortsatt skal ha høy legitimitet. Denne våren har vi sett at flere hendelser har vært utfordrende i gjennomføringen. Det har vært problemer med innlogging i gjennomføringssystemet og det har vært lokale utfordringer som blant annet tilgang til hjelpemidler og nettverksproblemer.
Feilen som rammet flest elever var påloggingsproblemene den 22. mai da blant annet eksamen i norsk hovedmål ble gjennomført. I etterkant informerte Utdanningsdirektoratet (Udir) om at elevene som ble berørt av dette, ville få mulighet til å annullere eksamen og få dispensasjon dersom de ellers oppfylte kravene til vitnemål. Fylkeskommunene søkte på vegne av berørte elever på sine skoler.
Det er ingen planer om å legge opp til behandling av gruppesøknader om annullering og dispensasjon for sidemålseksamen på samme måte. Man kan alltid søke om annullering av eksamen og dispensasjon for å få vitnemål dersom man mener at eksamen ikke ble avviklet i samsvar med regelverket. Det gjelder så klart også ved årets sidemålseksamen. Det er fremdeles mulig å søke, men søker er ikke garantert at søknaden blir behandlet av Udir før den ekstraordinære fastsatte fristen for ettersending av vitnemål etter klagebehandling til Samordna opptak som er 10. juli. Denne fristen er satt så sent som overhodet mulig, men fortsatt slik at vitnemålene skal rekke å bli ferdigbehandlet før hovedopptaket til universiteter og høyskoler gjennomføres 20. juli. Opptakskontorene ved universitetene og høyskolene gjør sitt ytterste hvert år for at alle vitnemål som er utstedt etter klagebehandling får bli med i hovedopptaket. Utdanningsdirektoratet behandler søknader om annullering og dispensasjon fortløpende.
Jeg er opptatt av at vi ser på eksamenssystemet som en helhet og også arbeider med utbedringer i selve gjennomføringen ut fra et slikt helhetsbilde. Det er viktig for å bevare eksamens legitimitet og troverdighet. Dette er noe Udir har høyt på dagsorden og som de vil legge ekstra vekt på fremover. Forrige uke la direktoratet frem flere forslag til tiltak som vil settes i gang for å bedre eksamensgjennomføringen.
Når det gjelder hjelpemiddelordningen, vil direktoratet invitere til dialog med KS og kommuner og fylkeskommuner (skoleeiere) for å komme frem til gode tiltak som kan bidra til å gjøre ordningen tryggere i bruk og støtte skoleeierne i deres forberedelser til eksamen.
Det er viktig med fortsatt involvering av skoler, skoleeiere og organisasjonene for å sikre en god eksamensgjennomføring på tvers av ansvarsområder fremover. I den ferske strategien for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole er det også lansert tiltak i samarbeid med KS for å utvikle en handlingsplan for nasjonal digital infrastruktur, databehandling, standarder og fellesløsninger for barnehage, grunnskole og videregående skole. Kunnskapsdepartementet vil følge med på arbeidet ved å se på hva som kan gjøres bedre for å sikre en god gjennomføring av eksamen fremover.
Det er likevel aldri mulig å sikre seg helt mot at noe uventet skjer som kan få uheldige konsekvenser for én eller flere elever. Udir jobber kontinuerlig med å minimere risiko ved eksamensgjennomføring både knyttet til innholdet i sentralt gitt eksamen, selve gjennomføringssystemet og ved å gi veiledning for å hindre lokale utfordringer.