Abid Raja (V): Hva vil kunnskapsministeren foreta seg for å sikre at forholdene under gjennomføring av eksamen blir mest mulig like, og vil statsråden vurdere en annulleringsordning for sidemålseksamen på samme måte som vårens ordning for hovedmålseksamen?
Begrunnelse
Under sidemålseksamen i nynorsk i år var det flere elever som ikke fikk tilgang til den digitale ordboken, som er et hjelpemiddel som er tillatt under skriftlig eksamen. Noen elever fikk heller ikke tilgang til fagboken.
Dette utfordrer tillitten til eksamenssystemet, siden forholdene under gjennomføringen av eksamen har vært ulike for ulike grupper elever. Dette gjør at karakterene på eksamen ikke reflekterer elevenes prestasjoner likt.
Selv om det ikke er Utdanningsdirektoratet sin feil at digitale ordbøker ikke fungerer under gjennomføringen av eksamen, er det likevel et problem for fastsettelsen av karakterer i den eksterne sluttvurderingen som er svært viktig for elevene. Elevorganisasjonen har tatt til orde for en annulleringsordning for sidemålseksamen på samme måte som ordningen for hovedmål denne våren, slik at elevene kan få raskt avklart om karakteren blir stående eller ikke.