Skriftlig spørsmål fra Sofie Marhaug (R) til næringsministeren

Dokument nr. 15:2693 (2022-2023)
Innlevert: 28.06.2023
Sendt: 29.06.2023
Besvart: 04.07.2023 av næringsminister Jan Christian Vestre

Sofie Marhaug (R)

Spørsmål

Sofie Marhaug (R): Mener næringsministeren at Posten Eiendom oppfyller forventingene som ligger i eierskapsmeldingen, når de i Bergen kommune opptrer som en hvilken som helst annen eiendomsinvestor – ved å jobbe for å planere ut sårbar natur med den hensikt å selge næringseiendommer?

Begrunnelse

Statsforvalteren i Vestland stanset nylig Posten Eiendom Bergen AS sine store nedbyggingsplaner i Bergen kommune – etter at reguleringsplanen ble påklaget av Forum for natur og friluftsliv Hordaland. Statsforvalteren begrunnet vedtaket blant annet med planvedtakets manglende vurderinger etter naturmangfoldloven §§ 8–12, jf. § 7.
Det totale planområdet er omtrent 386 dekar, hvorav Posten Eiendom selv skal bruke langt under halvparten av planarealet. Planområdet består av to hoveddeler; IL1 og IL2. Delområde IL2, der Posten Eiendom ikke har andre interesser enn rent økonomiske (ny logistikkterminal skal bygges av Posten og Bring på deler av IL1), består av kystfuruskog og omtrent 15 dekar med myr – bl.a. to store myrer på til sammen 13 dekar, som ikke har vært kartlagt av biologer. Det har også vist seg at det finnes flere rødlistede arter i IL2, blant annet kysthumle, som ikke er funnet andre steder i Bergen kommune i nyere tid enn på den største myra i IL2.
I eierskapsmeldingen (side 92–93) står det klart at Staten forventer at «selskapet setter mål og iverksetter tiltak for å redusere egen påvirkning og øke positiv påvirkning på naturmangfold og økosystemer». I den aktuelle saken må man kunne forvente at Staten, gjennom sitt eierskap, gjør det klart at Posten Eiendom ikke skal ødelegge sårbar natur kun med den hensikt å tjene penger på byggemodning av næringstomter. Det ligger for øvrig flere klare formuleringer i eierskapsmeldingen som sier at natur og økosystemer skal tas hensyn til av statlig eide selskaper.
Hvis ikke næringsministeren oppfordrer Posten Eiendom til å følge de tydelige forventningene fra eierskapsmeldingen i dette tilfellet, så er det vanskelig å se verdien av denne type forventninger. Den nevnte saken må jo være en av de absolutt lavest hengende fruktene i så måte. Å ta ut IL2 fra den aktuelle reguleringsplanen vil også signalisere tydelig at Staten – også som foretakseier – tar naturtap og naturforvaltning på alvor.
Lenke til eierskapsmeldingen
https://www.regjeringen.no/contentassets/b45b4a63e301435293bd1b10d1ede45b/no/pdfs/stm202220230006000dddpdfs.pdf
Lenke til litt mer info om saken:
https://fnf-nett.no/hordaland/wp-content/uploads/sites/19/2023/05/Brev-til-byrad-Fjeldstad-om-Kokstaddalen_160523.pdf

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Det fremgår av Meld. St. 6 (2022-2023) Et grønnere og mer aktivt statlig eierskap - Statens direkte eierskap i selskaper (eierskapsmeldingen) at staten blant annet forventer at selskapene identifiserer og håndterer risiko og muligheter knyttet til natur og integrerer dette i selskapets strategier, og at selskapene setter mål og iverksetter tiltak for å redusere egen negativ påvirkning og øke positiv påvirkning på naturmangfold og økosystemer, og rapporterer om måloppnåelse. Dette innebærer å gjøre gode aktsomhetsvurderinger også knyttet til natur. Videre forventer staten at selskapene benytter anerkjente standarder for rapportering av naturrisiko og påvirkning på naturmangfold og økosystemer.
Gjennom å stille tydelige forventninger til selskapene, ønsker staten å være en aktiv eier for å bidra til å nå statens mål som eier. Som eier følger Nærings- og fiskeridepartementet opp Posten Bring AS på forventningene i eierskapsmeldingen. Det er styrets ansvar å vurdere hvordan selskapet skal arbeide for å følge opp forventningene, tilpasset virksomheten og hva som er vesentlig for det enkelte selskap.
Ifølge Posten Bring strekker den konkrete saken det vises til her seg tilbake til 2015, da Bergen kommune gjennomførte en områderegulering av Kokstad vest til industri/næringsvirksomhet. Posten Bring kjøpte i 2016 et større område fra Forsvarsbygg for å samlokalisere sin nåværende virksomhet i Bergen sentrum. Terminalanleggene på Jekteviken og Minde ble derfor solgt til Bergen kommune for byutviklingsformål. Ifølge Posten Bring vil en samlokalisering av terminalene bl.a. føre til redusert trafikk og klimautslipp, og samkjøring av pakker og gods vil redusere tungtrafikk i Bergen sentrum. Statsforvalterens vedtak innebærer at saken nå sendes tilbake til Bergen kommune for ny behandling.
Eierskapsmeldingen ble behandlet i Stortinget 23. februar i år. Jeg oppfatter at det er bred politisk enighet om statens eierutøvelse. Jeg legger til grunn at Posten Bring etterlever statens forventninger vedr. naturmangfold og økosystemer og i denne sammenheng bl.a. gjennomfører aktsomhetsvurderinger og eventuelt også vurderer alternative løsninger.