Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2730 (2022-2023)
Innlevert: 30.06.2023
Sendt: 30.06.2023
Besvart: 07.07.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Innføring av ny smart 2 fartsskriver (G2V2) for tungbil med gjennomføringsfrist allerede 21. august skaper store bekymringer for tungbilnæringen. Grunnen til dette er komponentmangel til produksjonen av nye fartsskrivere. Statens vegvesen gav i 2019 utsatt iverksettelse på innføring av regler om Smart 1 fartsskriver for kjøretøy som hadde digital fartsskriver.
Vil statsråden sørge for at det gis en overgangsordning ved innføring av det nye regelverket for Smart 2 fartsskriver som tar hensyn til situasjonen med komponentmangel?

Begrunnelse

Frankrike har gjennomført en unntaksordning der det gjøres en midlertidig registrering av kjøretøy med en senere tidsfrist for å ettermontere Smart 2 fartsskriver for endelig registrering.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg har full forståelse for den vanskelige situasjonen bransjen har kommet opp i, og Statens vegvesen opplyser at regelverkseier- og utvikler i løpet av den siste tiden har gått igjennom alt de forvalter av regelverk og systemer for å se om det finnes en løsning innenfor de rammene som er til rådighet. Statens vegvesen kan ikke se at det finnes handlingsrom til å gi dispensasjon fra regelverket slik det lyder.
Som kjent er Norge ikke medlem av EU, og vi har derfor lite påvirkningskraft når det kommer til tolkning og tilpasninger av EU/EØS-bestemmelser. Statens vegvesen har fulgt situasjonen nøye og har vært i jevnlige møter med andre land vedrørende dette. Den allmenne oppfatningen er at også disse vil respektere fristen for innføring av ny fartsskriver. Norge har også ved flere anledninger uttrykt vår bekymring overfor Kommisjonen, men det virker ikke som at denne fristen vil utsettes. Statens vegvesen viser i den anledning til siste svaret fra Kommisjonen vedrørende dette:

«Please be assured that we are monitoring very closely the situation with G2V2. While for the moment only Continental has got type-approval for G2V2, Stoneridge is going through interoperability certification at the Commission’s Joint Research Centre (JRC). We are in daily contact with JRC, which has been testing smart tachograph 2 equipment since the beginning of April 2023. (…) Having said that, the legal deadline of 21 August 2023 for newly registered vehicles set out in Regulation 165/2014 must be maintained.»

Det fremgår av kjøre- og hviletidsforskriftens § 2 at Vegdirektoratet kan gjøre unntak fra bestemmelsene, men kun i den utstrekning forordningene opplistet i § 1 tillater det. Statens vegvesen kan ikke se at det er anledning til å gi dispensasjon fra reglene i forordning (EU) 165/2014 artikkel 46. Vegvesenet kan heller ikke se at det finnes andre bestemmelser i kjøre- og hviletids- og fartsskriverregelverket som gir Norge anledning til å gi unntak/dispensasjon i dette tilfellet.
Statens vegvesen kan heller ikke se at det finnes handlingsrom til å avvike registreringsbestemmelsene. For at en bil skal kunne godkjennes, må kjøretøyet oppfylle kravene som er fastsatt i bilforskriften. Vilkårene for å kunne anse et kjøretøy som godkjent er at det enten er enkeltgodkjent eller typegodkjent. Forslaget om å gi en midlertidig registrering betyr i så fall at kjøretøyet registreres uten at kjøretøyet er vurdert i forhold til kravene i bilforskriften. Dette innebærer at kjøretøyet må kontrolleres for oppfyllelse av kravene etter endelig registrering, noe som vil være i strid med forskrift om bruk av kjøretøy § 2-5 annet ledd, samt også bilforskriften § 1-6 om at

«Bil og tilhenger til bil må være godkjent etter denne forskrift før den kan registreres etter forskrift om bruk av kjøretøy § 2-2 og § 2-5.»

Det er ikke funksjonalitet i Statens vegvesens systemer for å foreta en registrering uten at alle vilkårene for registrering etter § 2-5 er oppfylt, ei heller endre registreringsdato i etterkant av en registrering.