Mona Fagerås (SV): For å få mer kollektivtransport, sykkel og gange i mindre byområder ble det opprettet en tilskuddsordning til fem byområder for å styrke satsingen på dette. Men pengene kan ikke brukes på drift, bare investeringer. Mange kollektivtilbudsforbedringer er derimot avhengig av driftsmidler. For å få flere bussavganger trenger man mer driftsmidler, ikke bare investeringer.
Hva er bakgrunnen for at disse midlene kun kan gå til drift, og vil samferdselsministeren endre denne regelen for å sørge for enda bedre kollektivforbedringer?
Begrunnelse
I Nasjonal transportplan 2022-2033 er det lagt til grunn en ny fireårig tilskuddsordning på totalt 600 mill. kr tidlig i planperioden for å styrke satsingen på kollektivtransport, sykling og gange i mindre byområder. Hensikten med ordningen er å legge til rette for en klima- og miljøvennlig byutvikling og god framkommelighet. Det er en forutsetning at de lokale partene forplikter seg til å følge opp nullvekstmålet, og også gjennomfører tiltak innenfor egne ansvarsområder som bidrar til måloppnåelse. Det statlige tilskuddet skal gå til mindre investeringer i gang- og sykkelveier og kollektivtiltak. Midlene skal ikke brukes til drift av kollektivtransport. Tilskuddet vil inngå som statlig bidrag i de bompengefinansierte bypakkene i de aktuelle byene, og bypakkene må ha en styringsmodell der alle partene er representert. De aktuelle byområdene er Bodø, Ålesund, Haugesund, Vestfoldbyen (Larvik, Sandefjord og Tønsberg) og Arendal/Grimstad.