Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2828 (2022-2023)
Innlevert: 09.08.2023
Sendt: 09.08.2023
Besvart: 14.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): For å få mer kollektivtransport, sykkel og gange i mindre byområder ble det opprettet en tilskuddsordning til fem byområder for å styrke satsingen på dette. Men pengene kan ikke brukes på drift, bare investeringer. Mange kollektivtilbudsforbedringer er derimot avhengig av driftsmidler. For å få flere bussavganger trenger man mer driftsmidler, ikke bare investeringer.
Hva er bakgrunnen for at disse midlene kun kan gå til drift, og vil samferdselsministeren endre denne regelen for å sørge for enda bedre kollektivforbedringer?

Begrunnelse

I Nasjonal transportplan 2022-2033 er det lagt til grunn en ny fireårig tilskuddsordning på totalt 600 mill. kr tidlig i planperioden for å styrke satsingen på kollektivtransport, sykling og gange i mindre byområder. Hensikten med ordningen er å legge til rette for en klima- og miljøvennlig byutvikling og god framkommelighet. Det er en forutsetning at de lokale partene forplikter seg til å følge opp nullvekstmålet, og også gjennomfører tiltak innenfor egne ansvarsområder som bidrar til måloppnåelse. Det statlige tilskuddet skal gå til mindre investeringer i gang- og sykkelveier og kollektivtiltak. Midlene skal ikke brukes til drift av kollektivtransport. Tilskuddet vil inngå som statlig bidrag i de bompengefinansierte bypakkene i de aktuelle byene, og bypakkene må ha en styringsmodell der alle partene er representert. De aktuelle byområdene er Bodø, Ålesund, Haugesund, Vestfoldbyen (Larvik, Sandefjord og Tønsberg) og Arendal/Grimstad.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: For regjeringen har det vært viktig å gi et løft for satsingen på kollektivtransport, sykling og gange i mindre byområder. Vi har derfor prioritert midler over statsbudsjettet de siste to årene til dette tilskuddet. Midlene går til mindre investeringer i for eksempel gang- og sykkelveier og holdeplasser for buss, som er varige tiltak og som vil kunne gi en langsiktig effekt på reisemiddelfordelingen i disse byene.
Tilskuddet har i Meld. St. 20 (2020-2021) Nasjonal transportplan 2022-2033 en tidsavgrensning på fire år. Drift av kollektivtransport er et fylkeskommunalt ansvar, og finansiering av dette området må ha et langsiktig perspektiv. Vi ser at en stadig større del av den lokale kollektivtransporten i Norge finansieres med øremerkede tilskudd ut over rammetilskuddet. Det kan gjøre det krevende å opprettholde kollektivtilbudet over tid. Vurderingen har derfor vært at et tidsavgrenset tilskudd, som vi har i dette tilfellet, er bedre egnet for å finansiere investeringstiltak som vil ha effekt ut over tilskuddsperioden, framfor driftstiltak som krever mer langsiktig finansiering.