Skriftlig spørsmål fra Bård Ludvig Thorheim (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2879 (2022-2023)
Innlevert: 14.08.2023
Sendt: 15.08.2023
Besvart: 18.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bård Ludvig Thorheim (H)

Spørsmål

Bård Ludvig Thorheim (H): Viser til regjeringens nyhet om at de bevilger 4 mrd. kroner for å sette i gang prosjektet E6 Megården-Sommerset.
Betyr det at regjeringen deler opp prosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn, hvilke konsekvenser vil det i så fall få for parsell 2 og 3, vil de måtte vedtas senere?

Begrunnelse

E6 Megården-Mørsvikbotn vil utbedre en flaskehals med en rekke tunneler med dårlig standard, på den eneste veistrekningen som forbinder midt- og nordfylket. Det er et viktig prosjekt og det er bra at regjeringen nå kommer i gang etter å ha utsatt oppstart siden de kom i regjering. E6 gjennom Sørfold ligger i første periode av NTP og det er på topp 3 av Statens vegvesens prioriteringsliste. Høyre bevilget midler til forberedende arbeid til E6 Megården-Mørsvikbotn i vårt alternative budsjett for 2023. I regjeringens forlik med SV til revidert budsjett i 2023, kom det 25 mill. kroner.
Regjeringen vil sette i gang første parsell, og sier at de i første omgang skal bruke 4 mrd. kroner til en tredjedel av de totale kostnadene for E6 Megården-Mørsvikbotn. Det er uklart om dette betyr at de skal dele opp prosjektet i tre nye prosjekter, og om hver enkelt parsell skal vedtas hver for seg. Det vil kunne bety forsinkelser for deler av strekningen, eller at vi beveger oss tilbake til å bygge vei stykkevis og delt.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er riktig forstått at regjeringen har besluttet å dele opp prosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn i to. Det betyr at utbyggingen av nye E6 vil starte lengst i sør, altså fra Megården og videre nordover til Sommerset. Det legges med andre ord opp til at E6 Megården-Sommerset blir første byggetrinn i utbyggingen av strekningen Megården-Mørsvikbotn. Regjeringen har nå varslet at vi vil legge frem forslag til Stortinget med sikte på å starte utbyggingen av første byggetrinn E6 Megården-Sommerset i 2024. Vi vil komme nærmere tilbake til Stortinget om saken i statsbudsjettet for 2024.
Regjeringen mener det er viktig å komme i gang med utbyggingen av ny E6 på strekningene. Ny E6 vil bidra til å løse store utfordringer knyttet til tunnelsikkerhet, samfunnssikkerhet, beredskap og fremkommelighet. Ved å dele opp prosjektet viser regjeringen også til at vi lytter til anleggsbransjen, hvor det er mange aktører som ønsker å dele opp store samferdselsprosjekter i mindre prosjekter. Dette kan blant annet bidra til at flere norske entreprenører gis mulighet til å delta i anbudskonkurransen.
Når det gjelder den gjenstående delstrekningen Sommerset-Mørsvikbotn vil regjeringen komme tilbake til videre fremdrift for denne delstrekningen i Nasjonal transportplan som legges frem for Stortinget våren 2024.