Bård Ludvig Thorheim (H): Viser til regjeringens nyhet om at de bevilger 4 mrd. kroner for å sette i gang prosjektet E6 Megården-Sommerset.
Betyr det at regjeringen deler opp prosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn, hvilke konsekvenser vil det i så fall få for parsell 2 og 3, vil de måtte vedtas senere?
Begrunnelse
E6 Megården-Mørsvikbotn vil utbedre en flaskehals med en rekke tunneler med dårlig standard, på den eneste veistrekningen som forbinder midt- og nordfylket. Det er et viktig prosjekt og det er bra at regjeringen nå kommer i gang etter å ha utsatt oppstart siden de kom i regjering. E6 gjennom Sørfold ligger i første periode av NTP og det er på topp 3 av Statens vegvesens prioriteringsliste. Høyre bevilget midler til forberedende arbeid til E6 Megården-Mørsvikbotn i vårt alternative budsjett for 2023. I regjeringens forlik med SV til revidert budsjett i 2023, kom det 25 mill. kroner.
Regjeringen vil sette i gang første parsell, og sier at de i første omgang skal bruke 4 mrd. kroner til en tredjedel av de totale kostnadene for E6 Megården-Mørsvikbotn. Det er uklart om dette betyr at de skal dele opp prosjektet i tre nye prosjekter, og om hver enkelt parsell skal vedtas hver for seg. Det vil kunne bety forsinkelser for deler av strekningen, eller at vi beveger oss tilbake til å bygge vei stykkevis og delt.