Skriftlig spørsmål fra Sivert Bjørnstad (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2882 (2022-2023)
Innlevert: 15.08.2023
Sendt: 15.08.2023
Besvart: 22.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Sivert Bjørnstad (FrP)

Spørsmål

Sivert Bjørnstad (FrP): Mener samferdselsministeren at det er rett og rimelig at bilistene i Trøndelag skal betale i dyre dommer for en vei som allerede er flere år forsinket, og som blir ytterligere forsinket etter bruddet mellom Nye Veier og utbyggeren Acciona - og vil han ta initiativ til å utsette innkrevingen av bompenger til den nye veien mellom Ranheim og Værnes er klar til å åpnes?

Begrunnelse

E6 nord for Trondheim, mellom Ranheim og Stjørdal, ble nedbetalt for om lag 15 år siden. Den daværende rødgrønne regjeringen foreslo imidlertid at innkrevingen skulle fortsette for å inkludere andre prosjekter. Da hadde allerede trønderne betalt bompenger for strekningen i 20 år. I dag har det vært innkreving på strekningen i totalt 35 år.
Adresseavisen meldte i dag, 15. august, at bompengeselskapet Vegamot planlegger for å starte innkrevingen av den nye veien på strekningen, som er flere år forsinket, allerede i høst.
Selv om stortingsproposisjonen i teorien åpner for at bompengeinnkreving kan starte før veien er ferdig bygget, har de berørte kommunene lagt til grunn etterskuddsvis innkreving - altså at bompengeinnkrevingen starter først når veien er ferdig.
For de reisende på strekningen har de siste årene stort sett vært preget av plunder og heft. Nå skal disse i tillegg belastes bompengeinnkreving på en vei som ikke er ferdig før om mange år. En konsekvens av dette kan være at flere velger å kjøre det bompengefrie alternativet, fylkesvei 950. Dette vil kunne ha svært negative konsekvenser for bo- og nærmiljøet langs denne veien.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Ved stortingsbehandlingen av Prop. 81 S (2017–2018), som fikk tilslutning av et bredt flertall på Stortinget, inkludert Fremskrittspartiet, jf. Innst. 298 S (2017–2018), ble det lagt opp til at prosjektet finansieres med fire bomsnitt ved Leistad, Hell, Forbordsfjelltunnelen og Åsen. Videre er det lagt til grunn start av bompengeinnkreving i bomsnittet ved Leistad (Ranheim) fra 2024 når bompengeprosjektet E6 Trondheim – Værnes er nedbetalt. For de øvrige tre bomsnittene i prosjektet er det lagt til grunn innkrevingstart fra 2025.
I Prop. 81 S (2017–2018) er det også lagt til grunn at plasseringen av bomsnittene på Ranheim flyttes noe til østsiden av Væretunnelen, mens bomsnittet på rampe ved Leistad fjernes. Det forutsettes at trafikkmønsteret fra den pågående bompengeinnkrevingen ikke blir endret. Det er videre forutsatt at innkreving for det nye prosjektet skal begynne når innkreving for det gamle prosjektet avsluttes.
På bakgrunn av de sterke føringene som Stortinget har gitt i Prop. 81 S (2017–2018) om sammenhengende innkreving, legges det opp til å videreføre innkrevingspunktet på Ranheim inntil dette kan flyttes til sin endelige plassering på østsiden av Væretunnelen.
Innkrevingen i øvrige bomsnitt for prosjektet E6 Trondheim – Stjørdal avsluttes når prosjektet er nedbetalt, mens nye bomsnitt for prosjektet E6 Ranheim – Åsen åpnes etter hvert som vegen står ferdig.
Nye Veier AS varslet i vinter at det på det daværende tidspunktet lå an til en forsinkelse for prosjektet på 1 til 1,5 år. Bompengeselskapet Vegamot AS viste da til at en utsettelse av innkrevingen i bomsnittet på Leistad, estimert til 1. juli 2025, medfører en økning i bompengebelastningen for bilistene på 769 mill. kroner i dagens kroneverdi. Det er da forutsatt at bomsnittet på Hell også åpnes 1. juli 2025, mens innkreving i bomsnittene ved Forbordsfjelltunnelen og Åsen starter 1. juli 2027.
Bompengeselskapet Vegamot AS skal finansiere prosjektet med en garantiramme på 8,5 mrd. kroner. Selskapet har allerede opptatt lån for vegprosjektet. En utsettelse av innkrevingsstart vil medføre betydelig økte finansieringskostnader og dermed også gi økte kostnader for bilistene. Det vil også medføre en risiko for at prosjektet har behov for en utvidet innkrevingstid ut over de fastsatte 15 år som vil innebære en risiko for at garantistillelsen fra Trøndelag fylkeskommune utløses.
Det vedtatte bompengeopplegget vil samlet sett for hele innkrevingsperioden være mer fordelaktig for bilistene enn at innkrevingen i bomsnittet på Ranheim ikke videreføres.