Sivert Bjørnstad (FrP): Mener samferdselsministeren at det er rett og rimelig at bilistene i Trøndelag skal betale i dyre dommer for en vei som allerede er flere år forsinket, og som blir ytterligere forsinket etter bruddet mellom Nye Veier og utbyggeren Acciona - og vil han ta initiativ til å utsette innkrevingen av bompenger til den nye veien mellom Ranheim og Værnes er klar til å åpnes?
Begrunnelse
E6 nord for Trondheim, mellom Ranheim og Stjørdal, ble nedbetalt for om lag 15 år siden. Den daværende rødgrønne regjeringen foreslo imidlertid at innkrevingen skulle fortsette for å inkludere andre prosjekter. Da hadde allerede trønderne betalt bompenger for strekningen i 20 år. I dag har det vært innkreving på strekningen i totalt 35 år.
Adresseavisen meldte i dag, 15. august, at bompengeselskapet Vegamot planlegger for å starte innkrevingen av den nye veien på strekningen, som er flere år forsinket, allerede i høst.
Selv om stortingsproposisjonen i teorien åpner for at bompengeinnkreving kan starte før veien er ferdig bygget, har de berørte kommunene lagt til grunn etterskuddsvis innkreving - altså at bompengeinnkrevingen starter først når veien er ferdig.
For de reisende på strekningen har de siste årene stort sett vært preget av plunder og heft. Nå skal disse i tillegg belastes bompengeinnkreving på en vei som ikke er ferdig før om mange år. En konsekvens av dette kan være at flere velger å kjøre det bompengefrie alternativet, fylkesvei 950. Dette vil kunne ha svært negative konsekvenser for bo- og nærmiljøet langs denne veien.