Morten Stordalen (FrP): Hva vil statsråden gjøre for at Dovrebanen kan bli gjenåpnet snarest mulig etter at Randklev bru over Lågen ved Ringebu er ødelagt som følge av ekstremværet Hans?
Begrunnelse
En av Norges viktigste jernbanestrekninger, hovedforbindelsen på jernbanen mellom sør og nord, er brutt. Næringslivet langs denne livsnerven varsler allerede om dramatiske konsekvenser. Hver uke med forsinkelser i åpning av banen vil påvirke overgangen fra godstransport på vei til jernbane, noe som kan ha langvarige konsekvenser både for klima og næringslivet som er avhengig av banen.
Trondheim-Oslo er en av de travleste flyrutene i Europa. NTNU har regnet ut at den alene står for 11 prosent av alle CO₂-utslippene fra innenriks luftfart i Norge. De siste årene har vist virkelig fremgang på å få passasjerene over til tog, som betyr store utslippskutt.
Alt dette trues av situasjonen på Dovrebanen. Spesielt når det er helt uavklart når banen kan være utbedret og i full drift igjen. I mellomtiden flyttes trafikk over på Rørosbanen og Solørbanen, som ikke er elektrifisert og heller ikke har tilstrekkelig kapasitet.
Strekningsbruddet gjør at innbyggerne på og rundt strekningen nå lever med ekstra usikkerhet og utfordringer. Derfor er det nå nødvendig med politiske avklaringer, og at statsråden bidrar til å lette situasjonen for de berørte.