Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2897 (2022-2023)
Innlevert: 16.08.2023
Sendt: 16.08.2023
Besvart: 23.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Hva vil statsråden gjøre for at Dovrebanen kan bli gjenåpnet snarest mulig etter at Randklev bru over Lågen ved Ringebu er ødelagt som følge av ekstremværet Hans?

Begrunnelse

En av Norges viktigste jernbanestrekninger, hovedforbindelsen på jernbanen mellom sør og nord, er brutt. Næringslivet langs denne livsnerven varsler allerede om dramatiske konsekvenser. Hver uke med forsinkelser i åpning av banen vil påvirke overgangen fra godstransport på vei til jernbane, noe som kan ha langvarige konsekvenser både for klima og næringslivet som er avhengig av banen.
Trondheim-Oslo er en av de travleste flyrutene i Europa. NTNU har regnet ut at den alene står for 11 prosent av alle CO₂-utslippene fra innenriks luftfart i Norge. De siste årene har vist virkelig fremgang på å få passasjerene over til tog, som betyr store utslippskutt.
Alt dette trues av situasjonen på Dovrebanen. Spesielt når det er helt uavklart når banen kan være utbedret og i full drift igjen. I mellomtiden flyttes trafikk over på Rørosbanen og Solørbanen, som ikke er elektrifisert og heller ikke har tilstrekkelig kapasitet.
Strekningsbruddet gjør at innbyggerne på og rundt strekningen nå lever med ekstra usikkerhet og utfordringer. Derfor er det nå nødvendig med politiske avklaringer, og at statsråden bidrar til å lette situasjonen for de berørte.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Ekstremværet Hans har ført til omfattende ødeleggelser på jernbaneinfrastrukturen. Dette vil få store konsekvenser for togtilbudet i deler av landet i lang tid fremover. Særlig gjelder dette for togtilbudet for passasjerer og gods på Dovrebanen etter at flommen tok jernbanebroen over Lågen ved Ringebu 14. august.
Dovrebanen er viktig for transporten mellom Oslo og Trondheim, og regjeringen er opptatt av å få banen i stand igjen så raskt som mulig. Bane NOR varsler imidlertid om at dette kan ta tid, og i mellomtiden jobber aktørene i sektoren med å få på plass gode transportalternativer, både for passasjerer og gods. Jernbanedirektoratet koordinerer arbeidet med å finne løsninger som omfatter å sette inn buss for tog på delstrekninger, sende godset på Røros-, Solør og Kongsvingerbanen, samt sette opp alternative ruteplaner som optimaliserer bruken av kapasiteten på jernbanenettet.
Når det gjelder redegjørelser for konkrete tiltak for person- og godstrafikken på Dovrebanen, viser jeg til mine svar på spørsmål 2289 og 2785 fra Stortinget.
Jeg forventer at Bane NOR prioriterer arbeidet med å få Dovrebanen i normal drift igjen, men hvor lang tid dette vil ta, er for tidlig å si. Arbeidet med å utrede ulike løsningsalternativer er imidlertid i gang. Bane NOR vil vurdere både en permanent løsning og en midlertid løsning. Det er allerede engasjert ekstern rådgiver, i tillegg til at relevante fagmiljøer i foretaket prioriterer arbeidet med å få etablert et prosjekt for planlegging og gjennomføring av byggeprosjekt. Bane NOR vil også ha dialog med eksterne parter som har hatt lignende hendelser for å dra nytte av tidligere erfaringer. Et eksempel på dette er prosjektet etter at Tretten bru kollapset for ett år siden.