Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2949 (2022-2023)
Innlevert: 22.08.2023
Sendt: 22.08.2023
Besvart: 28.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Hvilke tiltak vil statsråden sette i gang for å sørge for at flere eiere av droner tar dronesertifikat?

Begrunnelse

Det er ukjent hvor mange droner som befinner seg i norske hjem. Noen antyder 100 000, andre mener det er fem ganger så mange privateide droner.
Ukvalifisert bruk av droner skaper truende situasjoner for flysikkerheten, spesielt ved flyplasser, for luftambulanse og andre lavtflygende helikoptre.
Det er manglende kunnskap om hvilke områder det er nedlagt forbud mot å fly droner. Det er også manglende kunnskap om gjeldende regler for bruk av droner, som blant annet minste avstand til flyplasser, maks flyhøyde med mer.
Krav til dronesertifikat er et av flere viktige tiltak for å ivareta sikkerheten til omgivelsene. Sertifikat er også et viktig tiltak for å styrke droneeiers kunnskap om selve dronen.
Luftfartstilsynet har et godt kurstilbud for å ta sertifikatene A1/A3 og A2, men informasjon om kravene til sertifikat og kurstilbudet er mangelfull. Antall dronesertifikater er for lavt i forhold til antall droner som er i bruk. Det er mangelfull kunnskap om at det er krav til sertifikat for å operere en drone i Norge. Ikke engang selgere er pålagt å informere kunder om kravene til sertifikat, og hvordan sertifikatet kan tas.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg vil innledningsvis oppklare litt rundt hvilke krav som gjelder med hensyn til registrering, kurs og sertifikat for å fly drone i Norge. Hovedregelen er at alle som flyr drone har plikt til å registrere seg i droneoperatørregisteret hos Luftfartstilsynet gjennom nettportalen flydrone.no. Det er i praksis tre unntak fra kravet om registrering:

• Du skal bare fly droner som er under 250 gram, og det ikke er kamera eller andre opptaksmuligheter installert på dronen
• Du skal bare fly droner innendørs
• Du skal bare fly droner som er definert som leketøy

I tillegg til registrering, må alle som skal fly droner over 250 gram ta nettkurs og eksamen (A1/A3) ved samme nettportal, og for visse typer droneflyginger kreves det i tillegg eksamen (A2) avlagt på en trafikkstasjon. Luftfartstilsynet har laget en veileder «Guide til droneregelverket» som forklarer de ulike kravene med gode illustrasjoner, og som ligger lett tilgjengelig på Luftfartstilsynets hjemmesider.
Jeg vil også understreke at det ikke knyttes krav til registrering, kurs eller eksamen for det å eie en drone. Kravene retter seg til den som skal fly dronen. Dette er praktisk viktig for eksempel der flere medlemmer av en husstand skal fly samme drone.
Det verserer mange forskjellige tall på antall privateide droner i Norge. Men det som betyr noe er altså ikke hvor mange droner det finnes, men hvor mange som faktisk flyr drone. Det er vanskelig å anslå hvor mange som burde vært registrert eller tatt kurs og eksamen, men basert på salgstall på nye droner skulle det nok vært flere enn i dag. Jeg mener det er viktig at vi jobber videre for at flere skal registrere seg i droneoperatørregisteret, og at vi gjør informasjon om regelverk og restriksjoner på hvor det er tillatt å fly, lettere tilgjengelig. Det er allerede satt i verk flere tiltak på dette området.
Luftfartstilsynet sendte før sommersesongen ut informasjonsmateriell/droneplakater til alle landets kommuner. Det er også sendt ut plakater til Miljødirektoratet (til verneområder), NAF Camp, NHO Reiseliv, Visit Norway, Avinor med flere. Luftfartstilsynet vil videre i løpet av høsten 2023 lansere en ny informasjonskampanje rettet til dronebrukere. Formålet med kampanjen er å øke bevisstheten om gjeldende regelverk, kravet om å registrere seg i droneoperatørregisteret og gjøre kjent hvilke restriksjonsområder som gjelder for droner.
Jeg vil også trekke frem at det er en kontinuerlig utvikling på droneområdet både innenfor teknologi, regelverk, luftrom og operasjoner både i Europa og i Norge. Teknologiutviklingen vil på sikt bidra til at det blir enklere for dronepiloter å alltid ha oversikt over hvor det er lovlig og ulovlig å fly, samt å ha oversikt over annen aktivitet i området. Det er gitt felleseuropeiske regler med produktkrav (krav til design, produksjon og markedsføring) for droner, som ventes gjennomført i norsk rett våren 2024, og som blant annet innebærer at det ved salg av droner skal følge med standardisert informasjon om hvilke sikkerhetsregler som gjelder for bruk av dronen.
Som regjeringen har pekt på i St. Meld. 10 (2022-2023), så er uvettig droneflyging en utfordring i Norge. Uvettig flyging handler ofte om ubetenksomme privatpersoner med manglende risikoforståelse, som ikke er kjent med, eller ikke bryr seg om regelverket og som flyr i områder hvor det er ulovlig å fly droner. Regjeringen har i oppfølgingen av stortingsmeldingen nedsatt en tverrdepartemental arbeidsgruppe bestående av Justis- og beredskapsdepartementet, Forsvarsdepartementet og Samferdselsdepartementet som blant annet ser på hvordan staten kan bidra til forebygging mot og bekjempelse av ulovlig droneflygning. Arbeidsgruppens funn og vurderinger vil gi regjeringen et kunnskapsgrunnlag for å vurdere å sette i gang flere tiltak som blant annet vil kunne bidra til at flere registrerer seg i droneoperatørregisteret og tar dronesertifikat. Dette vil vi komme tilbake til når arbeidsgruppens anbefalinger er klare.