Hege Bae Nyholt (R): Deler kunnskapsministerens representantens bekymring for at barn utsettes for persontilpasset reklame gjennom digitale læremidler i skolehverdagen, og hvilke tiltak vil statsråden vurdere for å endre praksisen med at kommersielle aktører får tilgang til barns personopplysninger som igjen fører til persontilpasset reklame rettet mot barn?
Begrunnelse
Skolen er vår viktigste fellesarena for barn og unge og skal også være et trygt sted for læring og utvikling. De siste årene har vi sett en økt bruk av digitale læremidler i skolen. Digitale læremidler kan være nettopp gode læremidler brukt riktig og pedagogisk. Barn kan få opplæring i kildekritikk, nettvett og ikke minst en stor digital verden å søke kunnskap i, men dagens bruk av digitale læremidler har også en bakside.
Rådgiver i Redd Barna, Kaja Hegg beskriver i en kronikk på NRK Ytring (19.08.23) hvordan den digitale skoledagen er gjennomsyret av persontilpasset reklame, på både apper og nettsider. Eksemplene som trekkes frem i kronikken illustrerer at barn får reklame for spill med høy aldersgrense, slankereklame og en rekke andre produkter. Kommersielle aktører sporer elevenes aktiviteter og barna får reklame basert på hva de har vist interesse for.
Personvernkommisjonen (PVK) vektlegger at personopplysninger om norske skolebarn blir samlet inn via digitale læremidler og delt med kommersielle aktører.