Skriftlig spørsmål fra Hege Bae Nyholt (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3050 (2022-2023)
Innlevert: 30.08.2023
Sendt: 31.08.2023
Besvart: 07.09.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Hege Bae Nyholt (R)

Spørsmål

Hege Bae Nyholt (R): Hva gjør regjeringa for å lette reisesituasjonen for passasjerer som skal mellom Oslo og Trondheim, er det aktuelt å instruere Vy, Vy buss og SJ å samarbeide om et samlet best mulig tilbud på strekninga inntil ny bru er på plass, er det mulig å skaffe diesellokomotiver for å kjøre flere avganger over Røros, og har regjeringa vurdert å midlertidig redusere billettprisene på strekninga siden tilbudet nå er et annet og mye dårligere enn normalt?

Begrunnelse

Dovrebanen er normalt svært trafikkert, både med gods- og persontog. Nå er den stengt på ubestemt tid, etter at Randklev bru kollapset. Det er begrensa mulighet til å kjøre tog over Rørosbanen som alternativ. Foreløpig er det uklart om det er mulig å sette opp en midlertidig bru og hvor lang tid det eventuelt vil ta å få den på plass. Samferdselsministeren har informert Stortinget om at Bane Nor «om noen uker» vil komme med mer informasjon om dette.
Situasjonen gir langvarige problemer for godstrafikken, selv om noe kan løses ved å heller kjøre tog over Rørosbanen. Men i lang tid vil mye gods måtte transporteres med lastebil i stedet.
Men brukollapsen har også svært store konsekvenser for persontrafikken på strekninga. Nå håndteres den av tog Oslo-Lillehammer og tog Lillehammer-Trondheim, selv om det i perioder har vært ytterligere problemer på grunn av ekstremnedbør i Trøndelag. Dette var statsråden i krisemøte med SJ om denne uka, men uten noen konkrete løfter.
En lang periode med et dårlig reisetilbud på strekninga vil kunne føre til at svært mange reisende forsvinner fra jernbane og over til fly og personbil. Ikke bare mens problemene pågår, men i verste fall også permanent. Det er dårlig for jernbanen, og det er dårlig for klimagassutslippene. I verste fall kan det fører til at Dovrebanen får et redusert rutetilbud når togene omsider begynner å gå igjen.
Det er uklart hvordan regjeringa vil møte denne situasjonen og hvilke tiltak som settes inn for å forhindre det.
Oppsplittinga av jernbanen i flere ulike anbudspakker har skapt en situasjon hvor ingen lenger har helhetsansvar for de reisende. For eksempel har Vy en stor bussdivisjon, men uten at den samarbeider med SJ for å avbøte problemene. En mulighet er å rett og slett be de ulike selskapene samarbeide om å lage et best mulighet helhetlig reisetilbud så lenge Dovrebanen er stengt. En annen mulighet er å redusere billettprisene i perioden. Nå betaler reisende full pris for et langt dårligere tilbud enn normalt. En tredje mulighet er å kjøre flere avganger over Røros, som imidlertid betinger at det finnes riktige lokomotiver, vogner og mannskap til å kjøre dem. SJ eier imidlertid ikke tog selv, men har spurt Norske Tog AS om det finnes tilgjengelig. Foreløpig uten svar.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Statens kjøp av persontogtjenester på Dovrebanen omfatter seks daglige avganger hver vei mellom Oslo og Trondheim, inkludert nattog. På Rørosbanen kjøper staten seks avganger mellom Hamar og Røros, samt tre avganger mellom Røros og Trondheim. Ekstremværet «Hans» medførte at Bane NOR stengte Dovrebanen for all gjennomgående trafikk 14. august etter at Randklev bru kollapset samme dag. De to første ukene etter brukollapsen, kjørte SJ Norge tog Oslo-Lillehammer og buss Lillehammer-Trondheim.
Selv om Bane NOR jobber på spreng med å få utbedret skadene, må vi regne med at Dovrebanen vil være stengt ved Ringebu en lengre periode. Jernbanedirektoratet og SJ Norge har derfor vurdert ulike løsninger for å etablere et forutsigbart persontogtilbud mellom Oslo og Trondheim, og for regionale reiser i Gudbrandsdalen. Videre har direktoratet, fordi godstransporten mellom landsdelene er særdeles viktig og godstogoperatørene har bedt om bistand til å få godstogene frem, sett på tiltak for økt kapasitet for godstog på Rørosbanen for å sikre vareflyten mellom Nord-/Midt-Norge og Østlandet.
Fra 4. september ble det etablert en midlertidig ruteplan for Dovrebanen og Rørosbanen frem til ruteterminskiftet 10. desember i år. På Dovrebanen er rutetilbudet nå fire daglige avganger (hver vei) som betjener Gudbrandsdalen (tog Oslo-Lillehammer og buss Lillehammer Dombås), og tre avganger på hele relasjonen Oslo-Trondheim (tog Dombås-Trondheim). I tillegg er det etablert en gjennomgående togavgang Oslo-Trondheim via Rørosbanen.
SJ Norge har ambisjoner om å utvide togkjøringen på nordsiden av bruddet til/fra Ringebu så snart det lar seg gjøre, slik at strekningen med buss blir begrenset til Lillehammer-Ringebu. Nattoget innstilles uten alternativ transport fordi det vurderes som lite kundevennlig med to bytter av transportmiddel midt på natten.
På Rørosbanen har direktoratet, sammen med Bane NOR og SJ Norge, vurdert ulike løsninger for å frigjøre infrastrukturkapasitet til å kjøre flere godstog. Den omforente løsningen er å redusere togtilbudet på Rørosbanen mellom Hamar og Røros fra seks til to daglige avganger hver vei. De to avgangene som videreføres er de med størst etterspørsel og som kjører på hele strekningen Trondheim-Røros-Hamar. Den ene avgangen på Rørosbanen blir dessuten, som nevnt over, kjørt til/fra Oslo, slik at det blir et gjennomgående tilbud uten togbytte mellom Oslo og Trondheim. Den andre avgangen vil ha gode forbindelser fra Hamar og sørover mot Oslo. Innstilte persontogavganger på Rørosbanen blir erstattet med buss. Endringen i persontogtilbudet vil gi handlingsrom til en vesentlig økning i godskapasiteten på Rørosbanen, og det bidrar til å opprettholde vareflyten mellom nord og sør i landet.
Samlet sett for Dovrebanen og Rørosbanen blir det fem persontogavganger hver vei mellom Oslo og Trondheim. Det legges opp til smidige overganger mellom tog og buss slik at kundene skal oppleve det som forutsigbart med bytte av transportmiddel. Enturs salgssystemer er oppdatert med nye rutetider fra 4. september.
I tillegg kjører Vy buss ekspressbusser mellom Lillehammer og Trondheim i kombinasjon med regionekspresstog Oslo-Lillehammer. Dette er et supplement til det offentlig kjøpte togtilbudet og det samlede kollektivtilbudet mellom Oslo og Trondheim har dermed avgang ca. hver 1,5-2 timer hele driftsdøgnet. Vy buss har også satt opp nattbuss Oslo-Trondheim over Dovre etter at Dovrebanen ble stengt. Informasjon om det samlede kollektivtilbudet er tilgjengelig i Entur reiseplanlegger.
Fra 4. september gir det samlede kollektivtilbudet mellom Oslo og Trondheim etter direktoratets oppfatning et rutetilbud med god frekvens og tilstrekkelig transportkapasitet, samt at alle avganger er tilgjengelig i Enturs informasjonskanaler.
Når det gjelder spørsmålet om reduksjon av billettpriser som følge av et dårligere reisetilbud, er det Jernbanedirektoratets vurdering at ruteplanen fra 4. september etter omstendighetene gir et forutsigbart reisetilbud med god frekvens mellom Oslo og Trondheim. I trafikkavtalene reguleres kun ordinær pris og sosiale rabatter. Erfaringsmessig benytter en stor andel av kundene togselskapenes egne kommersielle rabatter (minipris, lavpris), og en reduksjon av ordinære priser vil derfor ha begrenset effekt. Direktoratets vurdering er dessuten at statens økonomiske midler har større nytteverdi ved å sikre et best mulig rutetilbud fremfor å redusere billettprisene. Det er i denne forbindelse også viktig å minne om refusjonsreglene som gjelder på jernbanen: Hovedregelen er at den reisende har krav på full refusjon av togbilletten dersom reisen innstilles, eller et prisavslag på 50 prosent ved forsinkelser på mer enn 30/60 minutter (lokal- og regiontog/fjerntog). Den reisende kan også ha krav på å få dekket utgifter som følge av forsinkelsen, for eksempel utgifter til kost, losji og alternativ transport.
Til spørsmålet om å anskaffe dieselmateriell for å kjøre flere avganger på Rørosbanen, er det direktoratets oppfatning at ruteplanen fra 4. september gir en god balanse mellom persontrafikk og økt kapasitet for godstog. Denne ruteplanen kan kjøres med eksisterende kjøretøy som SJ Norge leier fra Norske tog. Dersom sporbruddet ved Ringebu blir langvarig, vil direktoratet, i samarbeid med SJ Norge, se på muligheter for å kjøre nattog over Rørosbanen i perioden frem til Dovrebanen åpner. Dette forutsetter tilgjengelig infrastrukturkapasitet, og at det er mulig å leie inn diesellokomotiver.