Hege Bae Nyholt (R): Hva gjør regjeringa for å lette reisesituasjonen for passasjerer som skal mellom Oslo og Trondheim, er det aktuelt å instruere Vy, Vy buss og SJ å samarbeide om et samlet best mulig tilbud på strekninga inntil ny bru er på plass, er det mulig å skaffe diesellokomotiver for å kjøre flere avganger over Røros, og har regjeringa vurdert å midlertidig redusere billettprisene på strekninga siden tilbudet nå er et annet og mye dårligere enn normalt?
Begrunnelse
Dovrebanen er normalt svært trafikkert, både med gods- og persontog. Nå er den stengt på ubestemt tid, etter at Randklev bru kollapset. Det er begrensa mulighet til å kjøre tog over Rørosbanen som alternativ. Foreløpig er det uklart om det er mulig å sette opp en midlertidig bru og hvor lang tid det eventuelt vil ta å få den på plass. Samferdselsministeren har informert Stortinget om at Bane Nor «om noen uker» vil komme med mer informasjon om dette.
Situasjonen gir langvarige problemer for godstrafikken, selv om noe kan løses ved å heller kjøre tog over Rørosbanen. Men i lang tid vil mye gods måtte transporteres med lastebil i stedet.
Men brukollapsen har også svært store konsekvenser for persontrafikken på strekninga. Nå håndteres den av tog Oslo-Lillehammer og tog Lillehammer-Trondheim, selv om det i perioder har vært ytterligere problemer på grunn av ekstremnedbør i Trøndelag. Dette var statsråden i krisemøte med SJ om denne uka, men uten noen konkrete løfter.
En lang periode med et dårlig reisetilbud på strekninga vil kunne føre til at svært mange reisende forsvinner fra jernbane og over til fly og personbil. Ikke bare mens problemene pågår, men i verste fall også permanent. Det er dårlig for jernbanen, og det er dårlig for klimagassutslippene. I verste fall kan det fører til at Dovrebanen får et redusert rutetilbud når togene omsider begynner å gå igjen.
Det er uklart hvordan regjeringa vil møte denne situasjonen og hvilke tiltak som settes inn for å forhindre det.
Oppsplittinga av jernbanen i flere ulike anbudspakker har skapt en situasjon hvor ingen lenger har helhetsansvar for de reisende. For eksempel har Vy en stor bussdivisjon, men uten at den samarbeider med SJ for å avbøte problemene. En mulighet er å rett og slett be de ulike selskapene samarbeide om å lage et best mulighet helhetlig reisetilbud så lenge Dovrebanen er stengt. En annen mulighet er å redusere billettprisene i perioden. Nå betaler reisende full pris for et langt dårligere tilbud enn normalt. En tredje mulighet er å kjøre flere avganger over Røros, som imidlertid betinger at det finnes riktige lokomotiver, vogner og mannskap til å kjøre dem. SJ eier imidlertid ikke tog selv, men har spurt Norske Tog AS om det finnes tilgjengelig. Foreløpig uten svar.