Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3067 (2022-2023)
Innlevert: 01.09.2023
Sendt: 01.09.2023
Besvart: 12.09.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Om få år skal Ofotbanens togledelse sentraliseres i Trondheim. Dette er et gammelt vedtak som ikke tok inn over seg verken utvidelsen av NATO eller mangelen på togledere i Trondheim.
Vil samferdselsministeren ta grep for å sikre beredskap, sikkerhet og driftsstabilitet på Ofotbanen ved å instruere Bane Nord om å reversere vedtaket om sentraliseringen av togledelsen?

Begrunnelse

I 2020 ble togledelsen ved Narvik stasjon vedtatt flyttet fra Narvik til Trondheim. Dette medførte at 6 årsverk i togledelsen, samt 3 årsverk i støttefunksjon ble flyttet til Trondheim. Det Ofotbanen ble sittende igjen med lokalt var togekspeditører (7 årsverk).
På grunn av togledermangel ble styringen delvis og midlertidig tilbakeført til Narvik i mai-23, men dette er varslet avsluttet innen få år, og togledelsen skal sentraliseres. Ofotbanen vil i sin helhet styres fra Trondheim.
Det er flere gode grunner til å opprettholde lokal styring av Ofotbanen. Flere forsvarsutredninger peker på nettopp Ofotbanen som en viktig del av beredskapen til NATO, særlig etter Sverige og Finlands inntreden i alliansen. I en situasjon med krig eller krise er man avhengig av redundans, og det har man med lokal tilgjengelig kompetanse. Det er også ventet en generell vekst på Ofotbanen, som allerede er Norges mest trafikkerte jernbanestrekning i tonnasje. Det er også viktig med lokalkunnskap på en så bratt og værutsatt jernbanestrekning som Ofotbanen.
Togledelsen i Narvik har dessuten over år vist seg å være svært kompetent og veldrevet, noe som tydelig fremkommer av statistikk på avvik m.m.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Ifølge statsforetaksloven hører forvaltningen av Bane NOR inn under styrets ansvar. Det er således styret som må fatte beslutninger om foretakets organisering av togledelsen, basert på grundige risikovurderinger. Beslutningen om å redusere antall togledersentraler fra åtte til tre ble tatt av styret i Bane NOR i 2018. Togledelsen i Narvik ble lagt ned i samme periode som flere andre sentraler i 2019/2020. Opprinnelig beslutning for sentralisering av togledelsen fra Narvik til Trondheim ble tatt for å sikre et kritisk volum av trafikk og togledelse i én sentral. Kritisk volum av trafikk og togledelse er viktig for å opprettholde en sikker og forutsigbar fremføring av tog.
Togledersentralen i Narvik ble reetablert med seks årsverk i mai 2023, som følge av mangel på togledere i Trondheim. Togledersentralen i Narvik er et lite miljø og Bane NOR vurderer at det vil være en fordel å ha et større operativt miljø i Trondheim, som også har en reservesentral. Når bemanningssituasjonen ved togledersentralen i Trondheim er tilstrekkelig, vil årsverkene fra Narvik inngå her som opprinnelig planlagt. Bane NOR opplyser imidlertid at løsningen skal evalueres, og at blant annet beredskap, driftsstabilitet, sikkerhet og redundans vil bli vurdert.