Mona Fagerås (SV): Om få år skal Ofotbanens togledelse sentraliseres i Trondheim. Dette er et gammelt vedtak som ikke tok inn over seg verken utvidelsen av NATO eller mangelen på togledere i Trondheim.
Vil samferdselsministeren ta grep for å sikre beredskap, sikkerhet og driftsstabilitet på Ofotbanen ved å instruere Bane Nord om å reversere vedtaket om sentraliseringen av togledelsen?
Begrunnelse
I 2020 ble togledelsen ved Narvik stasjon vedtatt flyttet fra Narvik til Trondheim. Dette medførte at 6 årsverk i togledelsen, samt 3 årsverk i støttefunksjon ble flyttet til Trondheim. Det Ofotbanen ble sittende igjen med lokalt var togekspeditører (7 årsverk).
På grunn av togledermangel ble styringen delvis og midlertidig tilbakeført til Narvik i mai-23, men dette er varslet avsluttet innen få år, og togledelsen skal sentraliseres. Ofotbanen vil i sin helhet styres fra Trondheim.
Det er flere gode grunner til å opprettholde lokal styring av Ofotbanen. Flere forsvarsutredninger peker på nettopp Ofotbanen som en viktig del av beredskapen til NATO, særlig etter Sverige og Finlands inntreden i alliansen. I en situasjon med krig eller krise er man avhengig av redundans, og det har man med lokal tilgjengelig kompetanse. Det er også ventet en generell vekst på Ofotbanen, som allerede er Norges mest trafikkerte jernbanestrekning i tonnasje. Det er også viktig med lokalkunnskap på en så bratt og værutsatt jernbanestrekning som Ofotbanen.
Togledelsen i Narvik har dessuten over år vist seg å være svært kompetent og veldrevet, noe som tydelig fremkommer av statistikk på avvik m.m.