Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3143 (2022-2023)
Innlevert: 13.09.2023
Sendt: 13.09.2023
Besvart: 20.09.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Når har regjeringa og samferdselsministeren tenkt å handle med ei rask avklaring, og finansiering av ny Ranklev bru, og når kan ei midlertidig eller ny bru kunne stå ferdig?

Begrunnelse

Brukollapsen i Gudbrandsdalen har fått enorme konsekvensar for landet.
Lillehammer og Dombås kompenseres delvis for den manglende passasjerkapasiteten på Dovrebanen, for den viktige godstrafikken mellom Sør-Norge og Midt- Norge og Nord-Norge er det verre.
Til Åndalsnes er det til dømes ikkje noko alternativ toglinje, noko som sjølvsagt medfører større press på ein allereide overbelasta og utdatert E-136 opp Romsdalen.
Ting tar tid, lang tid også ved kollapsen av denne brua, og absolutt alt anna en handlingskraft og styringsfart er rådane i denne brukollapsen som også var ved til dømes kollapsen av Tretten bru.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Å få på plass ny bru har høyest prioritet i jernbanesektoren og Bane NOR jobber langs flere ulike spor for å se på alle handlingsalternativer. Når en ny bru vil kunne være ferdig er usikkert og er avhengig av mange forhold. Blant annet hvor omfattende arbeidene vil være for å sikre fundamentene i Lågen, og om bruelementer kan gjenbrukes. Bane NOR er i lys av dette tilbakeholdne med på nåværende tidspunkt å tidfeste når brua vil kunne være ferdig.
Bane NOR har reservejernbanebruer tilgjengelige for bruk i krisesituasjoner og Bane NOR har, sammen med Forsvaret ved Ingeniørbataljonen i Brigade Nord, Statens vegvesen og flere samarbeidspartnere, vurdert om de tilgjengelige reservebruene (herunder Forsvarets tilgjengelige reservebruer) for både veg og jernbane, i Norge og i våre naboland, kan brukes som en midlertidig erstatning for den drøyt 170 meter lange bruen som kollapset. Involverte faginstanser har konkludert med at de tilgjengelige reservebruene dessverre ikke er egnet til rask gjenoppretting av jernbanetrafikk på den utsatte strekningen ved Ringebu. Rådgivende fagekspertise hjelper nå Bane NOR med planlegging og utbygging av den løsningen som måtte være raskest og best på strekningen – både midlertidig og permanent.
Bane NOR opplyser at de er avhengig av å samarbeide med entreprenør- og rådgiverbransjen fra tidlig fase, for å legge til rette for bærekraftige og innovative løsninger, og ikke minst en best mulig prosjektgjennomføring. Bane NOR forbereder derfor en hasteanskaffelse av en «totalentreprise med samhandling». Det innebærer et tett samarbeid mellom Bane NOR og entreprenøren, som skal kunne påvirke hvilke løsninger som blir valgt, hva som bygges når og hvordan det skal bygges. Bane NOR ønsker at dette skal skje raskt, og legger derfor opp til et enkelt og lite arbeidskrevende tilbudsarbeid for entreprenøren.
Ekstremværet «Hans», og det påfølgende styrtregnet på Østlandet preger ikke minst de reisende og næringslivet som benytter jernbanen. Det er etablert midlertidige løsninger for passasjerer og gods og jeg viser til mitt svar på spørsmål nr. 3127 der jeg blant annet omtaler at Kongen i statsråd den 15. september gav samtykke til at det kan utbetales støtte til godstogselskapene uten bevilgning. Utgiftene som nå pådras, skal begrenses til det som er strengt nødvendig frem til Stortinget får behandlet saken. Regjeringen sørger på denne måten for at godstogselskapene får hjelp frem til en endelig støtteordning er på plass.
Målet er klart: Å raskest mulig få på plass en ny jernbanebru slik at person- og godstransporten kan gjenopptas og skadevirkningene minimeres.