Sofie Marhaug (R): Hvordan vil statsministeren få olje- og energiministeren og klima- og miljøvernministeren til å samarbeide slik at også eneboliger og småhus kan få Enova-støtte til modne- og velprøvde energitiltak?
Begrunnelse
Olje- og energidepartementet (OED) skriver i Prop. 96 LS (2022 – 2023) Proposisjon til Stortinget (forslag til lovvedtak og stortingsvedtak):
«På to områder hvor Norge har eksisterende virkemidler har Norge og de andre EFTA-statene forhandlet fram EØS-tilpasninger til direktivet. Den første tilpasningen er begrunnet i et behov for å klargjøre at Norge kan beholde sin nåværende metode for beregning og fastsettelse av energikrav i bygg. Tilpasningen ivaretar dagens regulering i byggteknisk forskrift. Den andre tilpasningen ivaretar behovet for at Norge kan fortsette å bruke en digital selvangivelsesløsning for energimerking av boliger, som et alternativ til at energimerking gjennomføres av en ekspert.»
Bygningsenergidirektiv II sier at energimerking av bygninger skal gjøres av en ekspert, men Norge og de andre EØS-landene har fått forhandlet frem et unntak som sier at Norge kan fortsette å bruke en digital selvangivelsesløsning.
Enova skriver i «Orientering om en styrket satsing på energieffektivisering - Oversendelse til Klima- og miljødepartementet (KMD), 13. april 2023»:
«Enova har vurdert om Energimerkeordningen kan benyttes på den måten det er foreslått for næringsbygg og flerbolighus, og konkluderer med at dagens energimerke med to karakterakser ikke er en egnet indikator for energitiltak i en støtteordning rettet mot eneboliger og småhus. Som tidligere nevnt, er informasjon som formidles gjennom dagens energimerke vanskelig å forstå, ikke minst for privatpersoner som har minst forutsetninger til å kunne forstå beregningene. Det er ikke lovfestet kompetansekrav for å energimerke boliger, til forskjell fra i næringsbyggmarkedet. Når energimerket formidler informasjon på en på en måte som kan gi mangelfull forståelse. Det er derfor høy risiko for at boligeiere gjennomfører tiltak for å forbedre energimerke, men at tiltakene gir ugunstige effekter for den enkelte bolig og energisystemet.»
Enova bruker selvangivelsesløsningen som OED har forhandlet frem som et unntak ved innføring av bygningsenergidirektiv II som begrunnelse for ikke å kunne gi støtte til modne og velprøvde energitiltak i eneboliger og småhus. Hvis OED ikke hadde fremforhandlet dette unntaket ville Enova kunne gitt støtte til energitiltak i eneboliger og småhus.