Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:3183 (2022-2023) Innlevert: 19.09.2023 Sendt: 19.09.2023 Besvart: 26.09.2023 av fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran
Kjell Ingolf Ropstad (KrF): Fra 1. oktober i fjor ble det innført ekstra krav for fartøy som blir brukt av opplæringsinstitusjoner. I utgangspunktet gjaldt kravene også for lag og foreninger, men disse ble unntatt fra forskriften og fikk følge ordinære regler for fritidsfartøy. Folkehøyskoler, barnehager og skoler sier de nå må sette båter på land ettersom de ikke har fått unntak. Konsekvensen kan bli færre som får opplæring om båt. Vil statsråden unnta flere fra kravene, ev. gjøre dem mer fleksible for folkehøyskoler, skoler eller barnehager?
Bjørnar Skjæran: Forskrift 21. september 2022 nr. 1627 om fartøy som blir brukte av opplæringsinstitusjonar (opplæringsforskriften) trådte i kraft 1. oktober 2022. Forskriften gir unntak fra hovedregelen om at alle skip som fører flere enn tolv passasjerer skal sertifiseres etter forskrift 22. desember 2017 nr. 1893 om tilsyn og sertifikat for norske skip og flyttbare innretninger § 20. Dette innebærer mindre strenge krav for fartøy som brukes av opplæringsinstitusjoner, enn de som vanligvis gjelder for fartøy med så mange personer om bord. Opplæringsforskriften stiller derfor en rekke krav til blant annet stabilitet, brannsikring, redningsmidler, kommunikasjon og navigasjon, kvalifikasjoner og bemanning, mv.Forskriften gjelder for norske fartøy med største lengde under 24 meter i innenriksfart som opererer i maksimum 15 knop og som blir brukt av opplæringsinstitusjoner med 35 eller færre personer om bord. Med opplæringsinstitusjon menes en institusjon som er omfattet av barnehageloven, grunnskoleopplæringen i opplæringsloven, grunnskoleopplæringen i friskoleloven eller folkehøyskoleloven. Parallelt med at opplæringsforskriften trådte i kraft, trådte også forskrift 21. september 2022 nr. 1628 om fartøy som blir brukte av lag og foreiningar i kraft. Forskriften fastsetter at fartøy som brukes av medlemmer i lag eller foreninger til fritidsaktiviteter med 35 eller færre personer om bord, og fører av slike fartøy, skal følge konstruksjons-, utstyrs- og kvalifikasjonskrav som gjelder for fritidsfartøy. Bakgrunnen for at det stilles ulike krav til slike fartøy er skillet mellom aktiviteter som oppsøkes frivillig på fritiden på den ene siden, og aktiviteter i regi av opplæringsinstitusjoner på den andre siden.Før opplæringsforskriften ble fastsatt var forslaget gjenstand for offentlig høring, og på bakgrunn av høringsinnspill foretok Sjøfartsdirektoratet enkelte endringer. Nåværende krav er basert på direktoratets sikkerhetsmessige vurderinger av hva som er forsvarlig minstestandard. Forskriften inneholder imidlertid også en dispensasjonsadgang, som gir Sjøfartsdirektoratet adgang til å dispensere fra forskriftskravene etter skriftlig søknad. Jeg gjør for ordens skyld oppmerksom på at hovedregelen er at forskriftskravene skal følges, og det er i utgangspunktet en snever dispensasjonsadgang. Dette av hensyn til de ombordværende og sjøsikkerheten. Avslutningsvis viser jeg til at hovedregelen er at fartøy med flere enn tolv passasjerer skal ha passasjersertifikat. Aktiviteter i regi av opplæringsinstitusjoner som bidrar til båt- og sjøvett er imidlertid formålstjenlig, og det er derfor fastsatt forenklede krav for disse i opplæringsforskriften. Det gjøres samtidig oppmerksom på at for fartøy som brukes av skoler, leirskoler eller barnehager til sjøvettaktiviteter, kan driften tilpasses forskrift 14. januar 2020 nr. 63 om fartøy under 24 meter som fører 12 eller færre passasjerer. Forskriften § 2 gir i den anledning adgang til å følge konstruksjons-, utstyrs- og kvalifikasjonskrav som gjelder for fritidsfartøy.