Mona Fagerås (SV): Hva er bakgrunnen for at Bane nord, over natten, velger å øke avgigene såpass mye uten å vurdere hvilke konsekvenser dette får for de involverte selskapene, og hvilke muligheter har ministeren kunne gripe inn overfor Bane Nord når vi ser at Statens Jernbanetilsyn viser til at økningen kan være i strid med regelverket og hvordan kan en sørge for at bedriftens frakt kommer inn under rett segment?
Begrunnelse
Fra neste år har Bane Nor bestemt å øke avgiftene med 450 prosent for å bruke jernbanen til malmfrakt, med fortsatt betydelig stigning etter det igjen.
Jernmalmen fra Rana Gruber fraktes via jernbanen til havneterminalen i Mo i Rana. Nå øker avgiftene fra Bane Nor med 450 prosent.
Rana Gruber er et av de største gruveselskapene i Norge med rundt 300 ansatte. De utvinner jernmalm malm fra gruver på Storforshei utenfor Mo i Rana.
Jernmalmen.
Malmen herfra fraktes via jernbanen til havneterminalen i Rana.
Rana Gruber har satt seg et mål om å bli CO₂-frie i løpet av 2025 – og da vil vi være den første gruven i verden som klarer det. Men dette koster mye.
Nå står hele denne satsingen i fare, pga. ekstreme avgiftsøkninger fra Bane NOR (BN) fra neste år av. Det mener jeg er svært synd og vil få uheldige konsekvenser.
Bane NOR har plassert Rana Gruber i feil segment, noe som er hovedårsaken til den ekstreme økningen. De frakter nemlig malm og ikke jernmalm. Jernmalm er et ferdigprodukt.
Dette kan med andre ord løses svært enkelt ved å plassere bedriften der de hører hjemme, i segmentet malm og mineraler.
Statens jernbanetilsyn er kritisk til de varslede avgiftsøkningene.
I et brev til Bane Nor er de bekymret for konsekvensene for bransjen, og skriver at de mener avgiftsøkningen er i strid med regelverket.
Reglene er slik at avgiftene ikke må være så store at markedet ikke tåler dem, og dermed kan få konsekvenser for selskapenes drift.
Statene Jernbanetilsyn skriver i brevet at de mener Bane NORs forståelse av markedets tåleevne er feil.
«Det er en stor sannsynlighet for at Bane Nor har beregnet seg frem til forslag til påslagssatser for 2024 og fremover som er i strid med regelverket dersom de innkreves».
(Sitat Statens Jernbanetilsyn i brev til Bane Nor).